تبلیغات کلیکی گوگل یا ppc چیست؟

تبلیغات کلیکی گوگل

در دنیای امروزی اینترنت نقش مهمی تو بازارها ایفا می‌کنه، در واقع هر کسب و کاری با کمک اینترنت تونسته تاثیر خودشو تو دنیای دیجیتال افزایش بده. به همین دلیل در بازارهای آنلاین این موتورهای جست و جو هستند که تعیین می‌کنند کدوم فروشگاه رتبه اول رو به خودش اختصاص بده. در این بین برخی افراد برای اینکه رتبه اول رو داشته‌باشن از راهکارهایی استفاده می‌کنن که در رتبه بالاتری قرار بگیرن.

تبلیغات کلیکی گوگل یا ppc از این موارد هستن، به همین دلیل توی این مقاله سعی داریم تا به بررسی مواردی مثل بازاریابی کلیکی یا ppc چیست؟ برای چه افرادی مناسب است و چه مزایایی دارد؟ و این دسته از سوالات پرداخته بشه. پس اگه به این دسته از محتوا علاقه مند هستید، حتما این مطلب رو بخونید.

تبلیغات کلیکی گوگل

تبلیغات کلیکی گوگل به چه صورت است؟

pay-per-click یا پرداخت هزینه به ازای هر کلیک، یک نوع تبلیغات اینترنتی محسوب میشه که تبلیغ کنندگان برای هر بار کلیک بر روی تبلیغ خود هزینه‌ای پرداخت می‌کنن. این نوع تبلیغات به طور معمول در نتایج جست و جوی گوگل، صفحات وب و برنامه‌های مختلف نمایش داده می‌شن. تبلیغ دهنده می‌تونه هدف خودشو رو از جمله افزایش فروش، بالا بردن آگاهی مشتریان و افزایش ترافیک وب سایت مشخص کنه تبلیغات کلیکی گوگل به او این امکان رو میده تا به این سری از اهداف برسه و همیشه صفحه اول به اون اختصاص داده بشه.

انواع تبلیغات PPC

تبلیغات یکی از المان‌هایی هست که هر کسب و کاری ازش استفاده می‌کنه، اما کسایی می‌تونن تو این حوزه موفق بشن که اطلاعات کافی توی این حوزه رو داشته باشن. با توجه به رشد سریعی که تکنولوژی داره، تبلیغات هم سری جدیدی از خودشون رو نشون میدن. PPCها سری جدیدی از تبلیغات هستند که به دلیل نکات مثبت زیادی که دارن به انواع مختلفی تقسیم میشن. انواع تبلیغات کلیکی گوگل به صورت زیر هستند.

موتورهای جست و جو

به طور کلی می‌تونیم بگیم که عامل اصلی پیشرفت تبلیغات ppc، موتورهای جست و جو هست. چرا که توی این حالت شما با پرداخت هزینه به موتورهای جستجو که مثل گوگل کار می‌کنن، تبلیغات شما به نمایش در میاد. به طور فرض شما تو حوزه مد و پوشاک فعالیت می‌کنید و سایتی رو برای خودتون آماده کردین، کلا با کمک دو روش می‌تونید سایت خودتون رو بالا ببرید.

اول اینکه از سئو استفاده کنید و اجازه بدین تا در طول زمان سایت شما در نتایج جستجو دیده بشه. مورد بعد کمک از تبلیغات ppc هست، این روش سرعت بالاتری از سئو داره و طرز کارش هم به این شکله که گوگل، لینک سایت شما رو بررسی می‌کنه و به ازای هر بار کلیک مبلغی از حساب شما کم میشه.

تبلیغات همسان

این سری از تبلیغات همانطور که از اسمشون مشخص هست از نظر ظاهری تفاوتی با محل نمایش تبلیغ ندارند و وقتی که مخاطب این نوع تبلیغات رو می‌بینه احساس می‌کنه که پیشنهادی از طرف سایت هست. حالا تبلیغات همسان یا native چه ارتباطی به ppc دارن؟ اگه روی تبلیغات همسان کلیک کنید وارد سایت تبلیغ می‌شین پس ساز و کار این نوع تبلیغات همون ppc هست و طبق دستور العمل‌های اون کار می‌کنه.

تبلیغات بنری

مورد آخر که خیلی مهمه و تونسته توجه افراد زیادی رو به خودش جلب کنه، تبلیغات بنری نام داره. تبلیغات بنری هم مشابه تبلیغات ppc هستن به این صورت که روش کار این نوع از تبلیغات، دقیقا مثل پرداخت به ازای کلیک هست. اما یه تفاوتی با تبلیغ تو موتورهای جستجو داره و اون هم اینکه تبلیغات شما به صورت تبلیغ بنری یا متنی در سایت‌ها به نمایش درمیاد. پس این سری از تبلیغات هم می‌تونه تو حوزه ppc به افراد کمک کنه و یک نوع از تبلیغات مهم به شمار میاد.

 

نحوه کار با تبلیغات کلیکی

بعد از اون که با مفهوم تبلیغات کلیکی و انواع اون آشنا شدید، به سراغ باقی نکات این نوع تبلیغات می‌ریم. PPCها بازار گسترده‌ای دارن و بحث سرشون خیلی زیاده، چون که نبض بسیاری از کسب و کارها دست اونها هست. علم دیجیتال مارکتینگ هم همیشه سعی بر این داره که تبلیغات کلیکی گوگل رو به بهترین نحوه ممکن خودش برسونه. پس در قدم بعدی بهتره که با نحوه کار با این نوع تبلیغات آشنا بشیم. نحوه کار با تبلیغات کلیکی عبارتند از:

  1. اول از همه باید یه حساب کاربری تو گوگل ادز یا پلتفرم دیگه که قصد انتشار آگهی رو دارید، ایجاد کنید.
  2. بعد از اون باید تنظیمات گروه رو براساس اطلاعاتی که دارید، بر روی صفحه‌اتون فعال کنید. این بخش خیلی مهمه، چون براساس تنظیماتی که انجام دادید تبلیغات شما نمایش داده میشن.
  3. گام سوم تعیین بودجه برای تبلیغات شما هست. این بودجه تعیین می‌کنه که برای هر کلیک چه مقدار هزینه باید از حسابتون کسر بشه.
  4. برای اینکه تبلیغات شما رنگ و رویی به خودش داشته باشه بهتره که عکس و ویدئوهایی رو به محتواتون اضافه کنید.
  5. در آخر هم آگهی رو به مزایده‌ای که در آن تبلیغ کننده‌ها کلمات کلیدی یا اهدافی مشابهی دارن، بفرستید.

تبلیغات کلیکی گوگل

تفاوت cpc و ppc در چیست؟

به احتمال زیاد اسم cpc رو در بین تبلیغات آنلاین شنیدید. این نوع تبلیغات مخفف cost per click هستند و به معنی هزینه بابت هر کلیک شناخته میشن. در واقع این سری از تبلیغات نشون دهنده میزان موفقیت مالی شما هستند. سوالی که برای بعضی از افراد رخ میده اینکه cpc و ppc چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

به طور کلی وجود هر دو به یک اندازه در کمپین شما تاثیرگذار هستند و اساسا نمی‌تونید یکی رو به تنهایی انتخاب کنید. با این حال مهم‌ترین تفاوت این دو در هدفی هست که دنبال می‌کنن، ppc یک مدل قیمت گذاری هست که با کمک آن تبلیغ کنندگان هر بار که کاربر روی تبلیغ اونها کلیک می‌کنه، هزینه پرداخت می‌کنن ولی cpc معیاری هست که هزینه مربوط به یک کلیک تبلیغاتی رو اندازه‌گیری می‌کنه پس نتیجه می‌گیریم که این دو از هم جدا پذیر نیستند.

تبلیغات کلیکی گوگل برای چه کسب و کارهایی توصیه می‌شود؟

در ابتدای ورودی این سری از تبلیغات به دنیای دیجیتال بیشترین افرادی که از تبلیغات ppc استفاده می‌کردن، کسایی بودن که کسب و کارهای کوچیک داشتن. چون که همچین کسب و کارهایی می‌تونن بودجه دقیقی برای دیده شدن هر کلمه کلیدی تعیین و مدیریت کنن. با این حال و با گذشت زمان تبلیغات کلیکی گوگل برای هر نوع کسب و کاری که می‌خواد به طور مستقیم واحدهای فروش خودشو افزایش بده یا برندش رو تبلیغ کنه، توصیه میشه.

این نوع تبلیغات برای فروشگاه‌های آنلاین، وب سایت‌ها، شرکت‌های خدماتی، سازمان‌ها و حتی کسب و کارهای محلی مفید هست. از طرفی یک سری کسب و کارهایی وجود داره که قصد این رو دارن که به طور مستقیم با مشتریان جدید در ارتباط باشن و بازدهی تبلیغات خودشون رو اندازه‌گیری کنن، توصیه بیشتر افراد به این نوع کسب و کارها هم استفاده از تبلیغات کلیکی هست.

مزایای تبلیغات PPC    

تا الان متوجه شدید که اگه به دنبال یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات آنلاین هستید، حتما استفاده از تبلیغات کلیکی رو تو برنامه‌های خودتون داشته باشید. چون با کمک این روش شما می‌تونید به راحتی و با کم‌ترین هزینه به مشتریان خودتون دسترسی داشته باشید. این نوع تبلیغات مزایای زیادی دارند که هر کدوم تاثیر بسزایی تو روند بالا رفتن صفحه شما دارن. پس قصد دارم تا در ادامه شما رو با این نکات مثبت آشنا کنم.

  1. مقرون به صرفه: همینطور که در ابتدا گفتم، ppcها به دلیل گزینه مقرون به صرفه‌ای که دارن یک گزینه مناسب برای کسب و کارها حساب میشن.
  2. آشنایی با برند: اگه شما از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید به طور حتم اگه افراد بر روی آگهی هم کلیک نکنند، باز هم سود کردید. به این صورت که نام و برند شما در بین سایت‌های دیگه برجسته‌تر میشه.
  3. هدفمندی تبلیغات: با استفاده از ابزارهای مختلف ppc می‌تونید تبلیغات خودتون رو به صورت هدفمند و با دقت به مخاطبان مورد نظر خودتون نشون بدید.
  4. ردگیری آسان: برخلاف تبلیغات سنتی در تبلیغات کلیکی گوگل جزئی‌ترین شاخص‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرن. این نوع بررسی‌ها اعم از نرخ کلیک، تعداد بازدید و … هستند.

تبلیغات کلیکی گوگل

انواع سرچ در ppc بر حسب کلمات کلیدی

کسب و کارهای زیادی وجود دارن که امکان رقابت در حوزه سرچ کلمات برای اونها سخت و زمان‌بر هست. از طرفی  بعضی از کسب و کارهای نوپایی هستند که به دنبال معرفی برند خودشونن. توصیه ما به این دسته از افراد استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل هست، چون که ppcها به افراد در سرچ کلمات کمک می‌کنن. سرعت بخشیدن به سرچ در این نوع تبلیغات با کمک کلمات کلیدی امکان پذیر هست، پس انواع سرچ در ppc برحسب کلمات کلیدی به صورت زیر می‌تونه باشه.

  1. کلمات کلیدی دقیق: اولین مورد برای سرچ بر حسب کلمات کلیدی، عبارت‌های دقیق هستند. این نوع جستجو به صورتی هست که تبلیغات رو فقط در جستجوی با معنی و دقیق کلمه کلیدی شما نشون میده. تو این روش بیشترین تمرکز بر روی کلمات هست ولی کم‌ترین نتیجه جستجو رو برای شما نمایش میده.
  2. کلمات کلیدی براساس معنا: همینطور که از اسم این نوع جستجو مشخص هست، تبلیغات زمانی قابل نمایشه که کاربر کلمات کلیدی که مرتبط و هم معنی با کلمه اصلی را سرچ کنه. به طور مثال اگه کلمه شما سفر به شیراز باشه، آگهی‌هایی نظیر سفر زمستانی به شیراز، بهترین سفر به شیراز و مواردی به این شکل به شما نمایش داده میشه.
  3. گسترده: در این سری از جستجوها، تبلیغاتی زمانی قابل نمایش هست که فرد کلمات کلیدی مرتبط با کلمات شما رو سرچ کنند. در این حالت بیشترین نمایش رو خواهید داشت.

تبلیغات کلیکی و سئو

اگه تو حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید به طور قطع اسم سئو به گوشتون رسیده با این حال با ورود ppc به عرصه تبلیغات بعضی از افراد سعی به این دارند تا اطلاعات کافی از این دو تا روش تبلیغاتی کسب کنن، با این وجود سئو و ppc با هم ی سری فرق‌هایی دارن که همین مورد باعث میشه تا افراد با دید بازتری بتونن از بین این دو تا روش یکیشون رو انتخاب کنن و سعی به بالا بردن صفحات خودشون داشته باشن.  از تفاوت‌های این دو تا روش میشه به مورد های زیر اشاره کرد.

  • هدف: اولین مورد زمان رسیدن به هدفه، چرا که ppc خیلی سریع‌تر از سئو به نتیجه می‌رسه.
  • سرمایه: بازگشت سرمایه از تفاوت‌ بعدی این دو تا روش تبلیغاتی به شمار میاد، سئو می‌تونه به دلیل ترافیک ارگانیک بازگشت سرمایه بیشتری رو نسبت به ppc داشته باشه.
  • دانش مورد نیاز: اگه می‌خواید یه سئو کار خوب باشید باید به درک کاملی از الگوریتم موتورهای جستجو، آشنایی با کلمات کلیدی و … برسید. از طرفی دانش تبلیغات کلیکی گوگل به این صورت هست که فرد باید به استراتژی تبلیغاتی، مدیریت کمپین، سیاست‌های تبلیغاتی آشنایی داشته باشه.
  • تسلط بر روی نتایج ایجاد شده: نتایج سئو تحت تاثیر الگوریتم موتورهای جستجو کم‌تر قابل پیش بینی هستند ولی با ppc شما می‌تونید کنترل بیشتری روی تبلیغات و تنظیمات داشته باشید.

ارتباط گوگل ادز و تبلیغات کلیکی گوگل

برخی از افراد که در حوزه تبلیغات کلیکی گوگل اطلاعات کافی ندارند، همواره تصور این رو دارند که گوگل ادز و تبلیغات  ppc از تفاوت‌هایی بهره‌مند هستند. وقتی مردم از تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنن، فقط به این دلیل هست که گوگل ادز به بازار موتورهای جستجو تسلط داره. در واقع ادز راهی برای انجام تبلیغات پرداخت به ازای کلیک محسوب میشه و این تبلیغات ppc هست که ادامه راه ادز رو انجام میده.

قیمت تبلیغات PPC به چه عواملی بستگی داره؟

مسئله‌ای که برای خیلی از افراد فعال در حوزه دیجیتال مهمه، اینکه قیمت و نحوه محاسبه تبلیغات PPC به چه عواملی بستگی داره؟ به طور کلی عوامل متعددی می‌تونن بر هزینه تبلیغات کلیکی تاثیر داشته‌باشن و برای بهینه سازی هزینه تبلیغات باید این سری از موارد رو مورد بررسی قرار بدیم و به طور مدوام بهبود کیفیت تبلیغات و بهینه سازی تنظیمات رو تو سیستم تبلیغاتی مون زیر نظر بگیریم. از این عوامل می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • رقابت برای کلمات کلیدی: هر کلمه کلیدی که شما استفاده می‌کنید، ممکنه رقابت متفاوتی داشته‌باشه. به طوری که کلمات کلیدی محبوب‌تر و پرطرفدار حتما هزینه بالاتری دارند.
  • کیفیت تبلیغ: کیفیت تبلیغ شما و صفحه مقصد ممکنه تاثیر زیادی بر هزینه تبلیغات داشته باشه. تبلیغات با کیفیت بالا و صفحه مقصد مناسب تفاوت زیادی با دیگر تبلیغات دارند.
  • موقعیت تبلیغ: مورد دیگه‌ای که در صفحه نتایج جستجو یا شبکه‌های اجتماعی در قیمت ppc تاثیر داره، موقعیت تبلیغ هست. به طوری که تبلیغاتی که در موقعیت‌های برتر و قابل مشاهده‌تر نمایش داده می‌شن، هزینه بالاتری دارند.
  • تنظیمات: تنظیماتی مثل هدفمندی جغرافیایی، زمان بندی تبلیغات و نوع دستگاه‌هایی که تبلیغات بر روی اونها نمایش داده میشه تاثیر بسزایی در هزینه تبلیغات داره.

معایب PPC

دیجیتال مارکتینگ دنیایی است که می‌تونید از روش‌ها و کانال‌های مختلف آن برای تبلیغات استفاده کنید. همینطور که با خوندن این مطلب متوجه شدین، تبلیغات کلیکی یکی از بی‌نظیرترین روش‌های تبلیغات کلیکی آنلاین هست که می‌تونه شروع کننده بازاریابی آنلاین باشه، شما بسته به نوع کسب و کارتون و هدفی که برای برندتون دنبال می‌کنید می‌تونید از هر کدوم از انواع تبلیغات کلیکی بهره ببرید. اما همچنان در کنار مزیت‌های زیادی که ایجاد می‌کنه، قطعا معایبی رو نیز به همراه داره. معایب ppcها به شرح زیر هستند.

  • وابستگی لحظه‌ای به بودجه: هر چند که هزینه تبلیغات کلیکی به ازای کلیک کاربران روی اونها پرداخت میشه، اما این اتفاق زمانی رخ میده که حساب شما در سامانه تبلیغات شارژ شده باشه. در واقع اگه در میان اجرای کمپین اعتبار حساب شما تموم بشه، نمایش تبلیغات شما متوقف میشه.
  • امکان سواستفاده رقبا: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تبلیغات کلیکی به ازای کلیک کاربران هست، اما در عین حال می‌تونه به عنوان یکی از معایب هم نقش بازی کنه. چرا که رقبای شما می‌تونن برای ضربه به کمپین شما، کلیک‌های زیادی رو بر روی تبلیغات انجام بدن و باعث اتلاف هزینه‌های شما بشن.
  • زودگذر بودن تبلیغات: به طور کلی تبلیغات کلیکی از لحظه اجرا می‌تونن به سمت سایت شما هدایت بشن و وقتی که تبلیغات شما به اتمام برسه تاثیرات خودشونو از دست میدن.

برای اینکه در بدونید cpc , cpm و cpe در گوگل ادز یعنی چی بهتره مفاله مربوط به اون رو حتما بخونید.

تبلیغات کلیکی گوگل

بهین آوا همراه همیشگی تبلیغات کلیکی گوگل

با بهین آوا که همراه همیشگی تبلیغات کلیکی گوگل هست می‌تونید به سادگی و با شیوه موثر تبلیغات خودتون رو به مخاطبان مورد نظر انتقال بدین. شرکت‌هایی که پارتنر رسمی گوگل هستند، در واقع با کسب مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات تخصصی، تونستند گواهینامه رسمی گوگل رو دریافت کنن. در واقع گوگل با به رسمیت شناختن یک آژانس تبلیغاتی به عنوان پارتنر خود، به مشتریان همون آژانس تبلیغاتی این اطمینان رو میده که این شرکت توانایی مدیریت هر نوع تبلیغات گوگل ادز از جمله ppc رو تو سطح بالایی داره.

با توجه به اثربخشی بالای تبلیغات ppc در جذب مشتریان و افزایش فروش می‌تونیم این نتیجه رو بگیریم که یکی از بهترین راه‌ها برای رشد و توسعه کسب و کارهاست. از این رو تبلیغات کلیکی گوگل به شما کمک می‌کنه تا تبلیغات خودتون رو با سرعت بالا و هزینه کم به هدف مورد نظر از لحاظ بازاریابی و فروش برسونید. به همین دلیل توصیه میشه تا با کمک مجموعه معتبر مثل بهین آوا این سری از تبلیغات رو به طور حتم تو برنامه‌های خودتون جا بدین تا با افزایش فروش محصولات خودتون مواجه بشید. اگر به دنبال شرکت خوب برای تبلیغات گوگل ادز میگردید میتونید از خدمات گوگل ادز بهین آوا به بهترین شکل استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *