پیج آتوریتی (PA) و راه‌های افزایش آن

پیج آتوریتی

اگه شما تو حوزه طراحی سایت یا خرید و فروش اینترنتی فعالیت داشته باشید به طور حتم می‌دونید که یه سری موارد وجود داره که باعث بالا بردن ترافیک ورودی سایت شما میشه و استفاده از این گزینه‌ها برای سایت شما خیلی ضروریه. پیج آتوریتی یکی از مفاهیم کلیدی تو حوزه بهینه‌سازی موتورهای جست و جو هست که تاثیر مهمی بر رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای این حوزه داره.

پس افرادی که تو زمینه درآمدزایی آنلاین از طریق سایت فعالیت میکنن الزامیه که از این نوع پیج استفاده کنن، با این حال یه سری نکات وجود داره که دونستن اونها خیلی کمک کننده هست. به خاطر همین تو این مقاله تو بهین آوا که یه مرکز تخصصی تو این زمینه هست، قصد داریم تا این سری از مطالب رو به طور خیلی جامع برای شما بیان کنیم.

پیج آتوریتی

پیج آتوریتی چیه؟

Moz یه سایتی که به جهت بهبود کیفیت سایت شما در زمینه سئو وجود داره که با ایجاد شرایط و خلق ابزارهای سنجش سئو تونسته خیلی هم مفید باشه. یکی از این ابزارها که مورد تایید این سایت هست PA نام داره. الگویی که برای محاسبه داره توسط همین سایت تعیین شده و تقریبا مثل page rank کار میکنه. امتیازدهی این نوع پیج از صفر تا صد هست و بنابر الگوریتمی محاسبه میشه که قدرت صفحه اون هر روز داره پیشرفته‌تر میشه. اگه صفحه a از سایت شما امتیاز ۲۰ و صفحه b امتیاز ۳۰ رو گرفته باشه، به طور حتم صفحه b اعتبار سئو بیشتری داره.

پس تا اینجا متوجه شدیم که این معیار برتری صفحات شما براساس سایت Moz سنجیده میشه، اما آیا گوگل هم پلتفرم Moz رو تایید میکنه؟ باید این رو بدونید که گوگل برای بررسی سئو سایت شما از الگوهای خودش پیروی  میکنه، یعنی ممکنه صفحه a که امتیاز ۲۰ رو گرفته از نظر گوگل این امتیاز کم‌تر یا بیشتر باشه. با این حال تا الان ابزاری به قدرتمندی PA پیدا نشده که اینقدر دقیق صفحات سایت رو برای سئو بررسی کنه.

PA یا پیج آتوریتی برای محاسبات خودش چه فاکتورهایی رو در نظر میگیره؟

گفتیم که پیج آتوریتی بر اساس معیارهایی که سایت Moz بهش داده میاد یه سری محاسبات رو برای صفحات شما انجام میده ولی معیار محاسبه‌اش به چه صورت هست؟ فاکتورهای متعددی وجود دارن که با کمک اونها این مورد سنجیده میشه از این فاکتورها میشه به مواردی مثل کیفیت محتوا، بازخورد افراد، چگالی کلمات مهم، میزان ترافیک ورودی به سایت و تعداد بک لینک‌ها اشاره کرد که این معیارها هر روز با پیشرفت تکنولوژی بیشتر هم میشن.

پیج آتوریتی

چطوری قدرت PA رو افزایش بدیم؟

یکی از هدف‌هایی خیلی از افراد برای سایتشون دارن اینکه به بهترین پیج آتوریتی PA مورد نظر برسن. با این حال لزوما یه پیج آتوریتی بد و خوب وجود نداره ولی بهتره که این معیار سنجش رو برای سایتتون بالا ببرید. از طرفی این میزان محبوبیت رو می‌تونید از مطالب شده توسط گوگل هم متوجه بشید. اینجوری که هر چقدر ایندکس بیشتر باشه یعنی مطالب شما بیشتر مورد تایید گوگل هست. خوب این همه که در مورد اینکه پیج آتوریتی چیه صحبت کردیم، سوالی که برای اکثر افراد به وجود میاد اینکه چطوری قدرت این نوع پیج رو افزایش بدیم؟ راهکار این سوال عبارتند از:

  1. ایجاد محتوای حرفه‌ای

اولین و کلیدی‌ترین نکته برای بالا بردن پیج آتوریتی ایجاد محتوای حرفه‌ی هست، برای این مورد نکات اصولی وجود داره که با رعایت اونها سایت شما بهترین محتوا رو داره. اول از همه باید تحقیق کنید و اطلاعات لازم را در مورد پیج آتوریتی مورد نظرتون جمع‌آوری کنید.

از این سری از اطلاعات میشه به مواردی مثل سبک نوشتاری، روند رشد صفحه، موضوعات مورد علاقه مخاطبان و نیازها و مشکلات آن‌ها اشاره کرد. بعد از اون سعی کنید متن خودتون رو جوری بنویسید که به خوبی با PA ارتباط بگیرید، در آخر هم بروزرسانی مطالبتون رو فراموش نکنید و باید محتوای سایتتون رو همیشه چک کنید تا از آخرین اخبار جا نمونید و اگه مطالب مهمی ارائه شده حتما آپدیت بشه.

2. استفاده از لینک داخلی

استفاده از لینک‌های داخلی به عنوان یه روش موثر برای بالا بردن پیج آتوریتی استفاده میشه، پس بهتره که از لینک‌های داخلی به صفحات مرتبط با موضوع سایتتون استفاده کنید. عنوان لینک‌ها باید معنادار و توضیح دهنده باشن تا کاربران بدونند که به کجا هدایت میشن، اینطوری که عنوان‌های لینک‌ها باید شامل کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه مقصد باشه. از طرفی تعداد لینک‌های داخلی که استفاده می‌کنید باید متعادل و منطقی باشه یعنی نه خیلی زیاد باشه تا مخاطب رو گمراه کنه و نه خیلی کم که مخاطب ندونه که این لینک‌های داخلی به چه دردی میخورن.

3. فعالیت تو صفحه‌های اجتماعی

فعالیت تو صفحه‌های اجتماعی میتونه تاثیر زیادی روی PA داشته باشه، به این شکل که اول از همه سعی کنید محتوای سایتتون رو تو بخش‌هایی مثل توییتر و فیس بوک به اشتراک بزارید. در اولویت دوم خودتون ارتباط با مخاطبین رو قرار بدین، این راه و پاسخ به سوالات و نظرات اونها به ایجاد اعتماد این سری از پیج‌ها کمک کننده هست. در نتیجه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، دریافت لینک‌های مربوط به آن و همینطور دریافت المان‌هایی مثل لایک و اشتراک گذاری رو فراموش نکنید.

4. بک لینک گرفتن از سایت‌های معروف

بک لینک یا لینک پیروزی وقتی استفاده میشه که یه وب سایت از یه سایت دیگه به صورت لینک بهره‌مند بشه. بک لینک‌ها میتونن از منابع مختلفی مثل وبلاگ‌ها، سایت‌های خبری، دایرکتوری و … باشن. خوب پس چطوری باید بک لینک بگیریم؟ از بخش‌هایی که همیشه افراد به اون مراجعه میکنن سایت‌های معروف هست، پس سعی کنید بک لینک‌هاتون از سایت‌های معتبر باشه. از طرفی بک لینک‌هایی که از سایت‌های مرتبط با حوزه فعالیت شما دریافت می‌کنید، ارزش بیشتری دارن. همچنین تنوع در منابع بک لینک‌های شما هم میتونه بهبودی پیج آتوریتی شما رو افزایش بده. یکی از راهکارهایی که خیلی تو این گزینه به شما کمک میکنه، بک لینک از طریق تبادل لینک هست.

5. سرعت سایت رو افزایش بدید

سرعت سایت همیشه یه عامل تعیین کننده برای آمار مخاطبین ورودی هست، این مورد برای افزایش پیج آتوریتی PA هم بی‌تاثیر نیست و راهکارهای متعددی برای بهبود این گزینه وجود داره. تصاویر همیشه یه نمای کلی از سایت رو برای افراد به وجود میارن، پس توصیه میشه حتما تصاویری رو انتخاب کنید که حجم کم و در حال باکیفیت باشن. از کدهای خیلی طولانی و بلند بالا استفاده نکنید، چون که تاثیر مستقیمی روی سرعت سایت دارن.

6. فیدهای RSS

فیدها یه فرمتی از داده هستن که برای ارائه محتوای آپدیت شده به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرن. حالا فیدهای RSS چی هستن؟ این مورد که مخفف عبارت Really Simple Syndication میشه و پروتکلی که برای پیوند ساده فرمت اصلی مورد استفاده برای لینک دادن محتویات وب برای سایت‌های دیگه هست. با این تعریف که متوجه میشید که این مورد چه تاثیری روی اعتبار صفحه داره، پس بهتره که سایت خودتون رو عضو فیدهای RSS کنید، تا هر زمان که مطلب تازه‌ای در سایت قرار دادید این موضوع به کاربران همون فیدها اعلام بشه. یا این گزینه شما تونستید که با یک تیر دو نشون بزنید، بدون پرداخت هزینه محتوای خودتون رو تبلیغ کردید.

7. دایرکتوری

طراحی این نوع سایت‌ها به معنای ایجاد یک بستری هست که به عنوان یک مرجع برای جمع آوری، دسته‌بندی اطلاعات و منابع مختلف برای یک موضوع خاص عمل می‌کنه. سایت دایرکتوری به کاربران این امکان رو می‌ده تا با جستجو در دسته‌بندی‌های مختلف به راحتی به اطلاعات مورد نظر خودشون دسترسی پیدا کنن، طراحی این نوع سایت شامل ایجاد ساختار مناسب برای دسته‌بندی‌ها، افزودن قابلیت جستجو، ارائه امکانات فیلترینگ و مرتب سازی، طراحی صفحات داخلی و خارجی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو مثل گوگل هست.

به طور کلی هدف اصلی طراحی سایت دایرکتوری اینکه یک محیط مناسب ویژه کاربران برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مورد نظرشون فراهم بشه و با موارد به کار رفته افراد زیادی رو به خودشون جذب کنن. با این تعریف متوجه میشید که دایرکتوری از موارد مهم برای افزایش PA شما حساب میشن.

8. کمک از فوروم‌ها

یکی از بخش‌هایی که افراد برای پاسخ به سوالاتشون به اون مراجعه میکنن، بخش پرسش و پاسخ‌ها در فوروم‌ها هست. این بخش به طوری هست که اگه کاربری یه نوشته‌ای رو برای خودش ایجاد کنه بقیه افراد هم به اون دسترسی دارن. خوب چرا از این مورد به نفع افزایش پیج آتوریتی خودمون استفاده نکنیم؟ به این شکل که هر وقت تو سایت‌ها به سوالات کاربران پاسخ دادین برای توضیحات بیشتر میتونید افراد رو به سایت خودتون دعوت کنید.

پیج آتوریتی

چرا پیج آتوریتی صفحه من تغییر می‌کنه؟

با این وجود که هر روزه دنیای اینترنت به طرز عجیبی در حال پیشرفت هستن، پیج آتوریتی هم از این قاعده مستثنی نیست و هر آن ممکنه که معیارهای ارزیابیش فرق کنه. با این وجود یه سری عوامل وجود دارن که با دونستن اونها می‌تونید تا حدودی جلوی اتفاق تغییر سنجش رو بگیرید.

ممکنه که لینک‌هایی که برای سایتتون استفاده می‌کنید، هنوز در سیستم رتبه بندی Moz قرار نگرفته باشن. سیستم web index هنوز تغییرات صفحه شما رو بررسی نکرده تا رتبه بندی جدیدی رو به شما اختصاص بده. از طرفی فضای سایت، یه دنیای رقابتی هست به این صورت که اگه رقیب شما به رتبه بهتری صعود کنه باعث افت سایت شما میشه. پس هیچ وقت رقبای خودتون رو دست کم نگیرید.

چه امتیازی از نظر پیج آتوریتی خوبه؟

به نظر شما چه امتیازی از نظر پیج آتوریتی PA خوبه؟ خوب نحوه امتیازدهی این پیج از صفر تا صد هست، هر عددی که تو این بازه قرار میگیره نشون دهنده وضعیت صفحه شما میتونه باشه. سایت‌هایی که امتیاز ۱۰ تا ۲۰ رو برای خودشون کسب میکنن، سایت‌هایی هستن که به تازگی شروع به کار کردن و به اون جایگاه خوب نرسیدن. سایت‌ها با امتیاز ۲۰ تا ۳۰ نسبت به سایت‌های قبلی کمی ارتقا پیدا کردن ولی نباید به اونها هم اعتماد کنید اگه هم مجبور هستید تا خدماتی رو از این سری از سایت‌ها دریافت کنید فقط به اطلاعاتی که تو سایت منتشر شده، اکتفا نکنید.

سایت با امتیاز ۳۰ تا ۴۰ از نظر آتوریتی متوسط شناخته میشه ولی این عنوان این معنی رو میده که این سایت حتما باید خودشو ارتقا بده. با این حال امتیاز ۴۰ تا ۵۰ موفق به کسب رتبه متوسط رو به بالا شده و تونسته از حرفه خودش رتبه خوبی بگیره. در آخر هم سایت‌هایی که اعداد بین ۵۰ تا ۶۰ دارند سایت‌های قابل اعتمادی هستن و میشه اونها رو جزو سایت‌های موفق دونست و سایت‌هایی که امتیاز ۶۰ به بالا رو گرفتن سایت‌های منتخبی هستن که موفق شدن رنک یک، دو و سه رو کسب کنن.

پیج آتوریتی

PA چه تاثیری روی سئو داره؟

هیچ وقت سئو سایت رو دست کم نگیرید، سئو موردی هست که میتونه سایت شما رو از صفر به صد برسونه. عوامل زیادی روی سئو تاثیر دارن که یکی از اونها آتوریتی هست. برای اینکه تاثیر این مورد روی سئو شما بیشتر باشه، به این خاطر که آتوریتی تحت حمایت سایت Moz وارد عرصه اینترنت شده پس باید افزونه Moz رو روی مرورگر خودتون نصب داشته باشید.

با کمک این افزونه خیلی سریع می‌تونید به اطلاعات مورد نیاز PA دسترسی داشته باشید. به علاوه این افزونه به عنوان یه سئوکار به شما کمک میکنه تا متوجه بشه که سایت رقیب چی داشته که باعث شده رنک یک رو برای خودش داشته باشه. این عامل باعث میشه تا نقاط ضعفتون رو به نقاط قوت تبدیل کنید و نقاط قوت رو ارتقا ببخشید، همچنین عوامل مهم و تعیین کننده دیگه مثل لینک سازی، ترافیک ورودی و رتبه شما رو هم افزایش میده.

چه مواردی باعث از بین رفتن تاثیر PA میشه؟

همونطور که گفته شد پیج آتوریتی یه امتیاز خیلی ارزشمنده که نقش مهمی در رتبه بندی سایت ایفا میکنه. با وجود عواملی که باعث بهبود این گزینه میشن یه سری مواردی وجود دارن که با وجود اونها احتمال از بین رفتن PA وجود داره و باید مراقب باشید که این دسته از بلاها سر سایت شما نیاد، چون که هر چی رشته کردید باز پنبه میشه. پس دونستن عوامل خرابی و راه‌های پیشگیری از اون از مهم‌ترین گام‌ها برای نگهداری سایت به شمار میاد. این سری موارد شامل موارد پایین هستند.

  1. لینک‌هایی قرار دادین که باعث خطای 404 شده، این خطا این معنی رو میده که محتوای مقصدی وجود نداره.
  2. استفاده از تکنیک‌های سیاه هم مورد از گزینه‌های معروف این مورد باشه، این مورد مستقیم روی ضعف‌های الگوریتم‌های گوگل تمرکز میکنه و از لینک‌های غیر طبیعی ایجاد میشه.
  3. یه سری خطاها به نام html وجود دارن که باعث ایجاد مشکلات در نمایش یا عملکرد سایت میشن، این دسته از خطاها از موارد از بین رفتن PA به شمار میان. در صورت مشاهده این خطا روی سایتتون حتما باید رفعش کنید تا امتیاز اعتبار صفحه شما کاهش پیدا نکنه.
  4. اگه شما تو حوزه تولید محتوا فعالیت داشته باشید با مفهومی به نام چگالی کلمه کلیدی آشنا هستید. این چگالی نباید از حد معینی بیشتر یا کم‌تر باشه. اگه بیشتر از حد معمول از اون کلمه استفاده بشه Keyword Stuffing رخ میده که باعث کاهش اعتبار صفحه شما میشه.
  5. یکی دیگه از این موارد لینک‌های ورودی به صفحه هست که اگه از سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم باشه به طور خیلی جدی خطر آفرین هست.

تفاوت‌های پیج آتوریتی با دامین آتوریتی تو چیه؟

در کنار پیج آتوریتی گزینه دیگه‌ای که خیلی صحبت ازش زیاده، دامین آتوریتی هست. هر کدوم از این موارد کاربرد منحصر بفرد خودشون رو تو سئو و بالا بردن صفحه شما دارن به طور کلی دامین آتوریتی که اسم دیگه‌اش اعتبار دامنه یا قدرت دامنه هست، با کمک الگوریتم‌های مخصوص خودش دامنه سایت شما رو به طور دقیقی بررسی میکنه. تفاوت‌هایی که این دو تا پیج دارن خیلی واضحه، دامین آتوریتی امتیازی که به دامنه تعلق میگیره ولی پیج آتوریتی امتیازی که به هر صفحه تعلق داره. به زبان ساده‌تر میشه گفت اعتباری که صفحات به دست میارن، مقدار دامنه رو مشخص میکنه.

پیج آتوریتی

آیا موسسه‌ای برای کمک به آتوریتی وجود داره؟

سایت یه بخش درآمدزایی برای شما حساب میشه پس نباید برای بهبود این گزینه از خطایابی استفاده کنید، پس توصیه اکید میشه که اگه به این حوزه تسلط کافی ندارید خدماتی مثل آتوریتی رو به یه مجموعه معتبر بسپارید. به خاطر این موضوع تیم‌های زیادی وجود دارن که این سری کارها رو انجام میدن ولی اینکه کدومشون بهترین خدمات رو ارائه میدن به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده. در همین راستا بهین آوا وارد این عرصه شده تا بتونه به افراد مشغول تو این حوزه کمک کنه.

به طور خلاصه، پیج آتوریتی به مفهوم اعتبار و اعتماد که یه وب سایت تو چشمان موتورهای جستجو و کاربران دارد، می‌پردازد. این اعتبار از طریق ارتباطات برقرار شده با سایر سایت‌ها، محتوای کیفی و ارائه اطلاعات مفید به کاربران به دست میاد. این نوع پیج نقش مهمی در بهبود رتبه بندی سایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو ایفا میکنه. پس برای اینکه این مورد برای شما به نقطه ایده‌آلش برسه باید نکات مهمی رو رعایت کنید که تو این مقاله سعی کردیم اصول مهمی که تو این حوزه کاربرد داره رو برای شما عزیزان بیان کنیم.

برای اینکه رشد وبسایت خودتون رو ببینید نیاز به کارشناس سئو دارید که از یک شرکت معتبر مثل بهین آوا باشه. پس بهتره که با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *