5 راز مهم اصول طراحی لوگو که دانستن آن هویت بصری کسب و کار خود را جذاب میکنید


در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به اصول طراحی لوگو در اختیارتان قرار بدهیم. تبلیغات تو هر کسب و کاری وارد شده و تونسته دنیای هر فردی رو تغییر بده. با این حال شرکت‌های بزرگ دنیا برای اینکه بخوان خودنمایی بیشتری بین رقبای خودشون داشته باشن، از ترفندهای زیادی استفاده میکنن که لوگو جزو اونها هست.

طراحی لوگو یعنی طراحی یه نشان که وقتی مردم اون رو می‌بینن یاد شرکت شما بیوفتن. با این حال این تمام ماجرا نیست و این بخش خودش نیاز به اصول مهمی داره که بدون این موارد نمی‌تونیم یه لوگوی خوب رو طراحی کنیم. پس برای اینکه با اصول طراحی لوگو بیشتر آشنا بشی، همین جا بمون.

چرا برای کسب و کار خودمان به لوگو نیاز داریم؟

قبل از این که با اصول طراحی لوگو آشنا شوید بیایید ببینیم اصلا چرا به طراحی لوگو نیاز داریم؟ تا حدودی افراد ماهر کاربرد اصلی لوگو و اصول طراحی لوگو رو میدونن.  لوگو به این دلیل استفاده میشه تا مخاطبین با دیدن اون سریع یاد شرکت و برند شما بیوفتن. در واقع هر چه به لانچ و معرفی نهایی کسب و کارتون نزدیک‌تر میشید نیاز داشتن لوگو برای مواردی مثل کارت ویزیت و یا وب سایت خود را بیش تر از قبل نشان میده. از اهمیت داشتن لوگو به موارد پایین اشاره می‌کنیم.

اصول طراحی لوگو

لوگو به برند شما هویت میده

وقتی برای اولین بار مخاطب میخواد با برند شما و اصول طراحی لوگو ارتباط بگیره، اولین چیزی که به چشمش میخوره، لوگوی شما هست. فرض کنید یه مغازه دار توی یه خیابون شلوغ یه تابلوی خوشگل و رنگارنگ بالای مغازش نصب کرده. هر روز هزاران نفر از این خیابون رد میشن، ولی فقط تعداد کمی از اونها به این تابلو توجه میکنن و مغازه رو به خاطر میسپارن.

حالا یه مغازه دار دیگه یه تابلو ساده و در عین حال خلاقانه بالای مغازش نصب کرده. این تابلو توی نگاه اول جلب توجه می‌کنه و توی ذهن آدم میمونه. تفاوت این دو تا مغازه دار توی ماندگاری تابلوشونه. همین قضیه برای لوگوی برند شما هم صدق می‌کنه. شما باید یه لوگویی طراحی کنید که توی ذهن مخاطب بمونه و به راحتی قابل تشخیص باشه.

ماندگار شدن در ذهن مخاطب

لوگو باعث میشه تا برند شما تو ذهن مردم ثبت بشه، یادتون باشه که یه لوگوی ماندگار یه شبه ساخته نمی‌شه و طبق اصول طراحی لوگو به وجود میاد. برای طراحی یه لوگوی خوب و ماندگار باید وقت و تلاش صرف کنید و از نظرات متخصصان و طراحان گرافیک استفاده کنید. چند تا نکته برای ماندگار شدن لوگو در ذهن مخاطب:

سادگی: یه لوگوی ساده به مراتب بهتر از یه لوگوی شلوغ و پرجزئیات توی ذهن می‌مونه. سعی کنید از رنگ‌ها و شکل‌های محدودی توی طراحی لوگوتون استفاده کنید.

خلاقیت: یه لوگوی خلاقانه و منحصر به فرد توجه مخاطب رو جلب می‌کنه و توی ذهنش می‌مونه. از ایده‌های جدید و بکر توی طراحی لوگوتون استفاده کنید و سعی کنید از کلیشه‌ها دوری کنید.

ارتباط با برند: لوگوی شما باید به نحوی طراحی شده باشه که پیام و ارزش‌های برند شما رو به مخاطب منتقل کنه. بین لوگوتون و نوع فعالیت و محصولاتتون یه جور همخوانی و ارتباطی وجود داشته باشه.

استفاده مداوم: هر چقدر بیشتر از لوگوتون استفاده کنید، توی ذهن مخاطب بیشتر جا می‌افته. لوگوتون رو روی تمام اقلام تبلیغاتی، وب‌سایت، بسته‌بندی محصولات و حتی لباس کارمندانتون درج کنید.

داستان‌سرایی: یه داستان جذاب و شنیدنی پشت لوگوتون بسازید. این داستان می‌تونه به مخاطب کمک کنه که لوگوتون رو بهتر درک کنه و باهاش ارتباط برقرار کنه.

اعتماد کاربر افزایش پیدا میکنه

با یه لوگوی اعتمادساز و با تکیه به اصول طراحی لوگو، مشتری‌ها رو عاشق برنتون کنید! باز با هم مثال یه فروشگاه رو بزنیم که برای همه‌تون قابل درک باشه. تصور کنید که شما برای اولین بار به یه فروشگاه آنلاین می‌خواید برید و خرید کنید. اولین چیزی که توی این فروشگاه به نظر شما جلب توجه می‌کنه چیه؟احتمالا لوگوی اون فروشگاه! درسته که ظاهر فروشگاه و قیمت محصولات هم مهمه، اما اولین چیزی که به شما حس اعتماد و اطمینان می‌ده، یه لوگوی خوب و حرفه‌ایه.

پس میشه این سوال رو پرسید که چرا لوگو برای ایجاد اعتماد مهمه؟ نشون دهنده ی حرفه‌ای بودن: یه لوگوی خوب نشون میده که شما یه برند حرفه‌ای هستید و برای کارتون ارزش قائلید. مشتری‌ها با دیدن یه لوگوی طراحی شده و باکیفیت، به این نتیجه میرسن که شما توی بقیه ی زمینه‌ها هم همینقدر دقیق و حرفه‌ای هستید.

باعث میشه تا رسانه‌ها ترغیب به تبلیغ بیشتر شما بشن

لوگوتون رو به یه آهنربای رسانه‌ها تبدیل کنید! فرض کنید یه خبرنگار دنبال یه سوژه ی جذاب برای نوشتن یه مقاله میگرده. بین ده‌ها شرکت مختلف، کدومشون رو انتخاب می‌کنه؟ احتمالا شرکتی که یه لوگوی جذاب و گیرا داره! خوب حالا چرا لوگو برای جذب رسانه ها مهمه؟

جلب توجه: یه لوگوی خوب به راحتی توی چشم میاد و توجه رسانه‌ها رو به خودش جلب می‌کنه. رسانه‌ها همیشه دنبال سوژه‌های جذاب و دیدنی هستند و یه لوگوی منحصر به فرد می‌تونه به عنوان یه نقطه ی شروع عالی برای یه خبر یا مقاله باشه.

ایجاد داستان: پشت هر لوگوی خوب یه داستان جالبی وجود داره. رسانه‌ها عاشق داستان‌های جذاب و شنیدنی هستند و یه لوگوی خوب می‌تونه به عنوان یه بستر عالی برای روایت یه داستان جذاب و شنیدنی باشه.

ایجاد اعتبار: یه لوگوی معتبر و شناخته شده به رسانه ها نشون میده که شما یه برند قابل اعتماد و حرفه‌ای هستید. رسانه ها معمولا به برندهای معتبر و شناخته شده بیشتر اعتماد می‌کنن و احتمال اینکه در موردشون مطلب بنویسن یا مصاحبه ای باهاشون انجام بدن بیشتره.

اصول طراحی لوگو

انواع لوگو

تصور کنید که می‌خواید به یه مهمونی برید و یه لباس شیک انتخاب کنید. لباس‌های مختلفی توی کمدتون دارید، اما کدومشون برای این مهمونی مناسب‌تره؟ انتخاب لوگو هم دقیقا همینطوره. لوگوهای مختلفی وجود دارن که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن و برای یه نوع خاص از کسب و کار یا برند مناسب‌تر هستن. پس قبل از اینکه برای طراحی لوگوتون اقدام کنید، باید با انواع لوگوها آشنا بشید و ببینید که کدوم نوع لوگو برای برنتون مناسب‌تره. در اینجا به چند نمونه از رایج‌ترین انواع لوگوها اشاره می‌کنیم:

لوگوی تصویری (پیکتوگرام): این نوع لوگو از یه تصویر یا نماد برای نمایش برند استفاده می‌کنه. لوگوهای اپل، توییتر و اینستاگرام نمونه‌هایی از لوگوهای تصویری هستن.

لوگوی نوشتاری:  این نوع لوگو فقط از حروف و نوشته برای نمایش نام برند استفاده می‌کنه. لوگوهای گوگل، کوکاکولا و پپسی نمونه‌هایی از لوگوهای نوشتاری هستن.

لوگوی ترکیبی: این نوع لوگو ترکیبی از یه تصویر و یه نوشته اس. لوگوهای آدیداس، مک‌دونالد و آمازون نمونه‌هایی از لوگوهای ترکیبی هستن که طرفداران زیادی داره.

لوگوی انتزاعی: لوگوهای انتزاعی از یه شکل یا علامت انتزاعی برای نمایش برند استفاده می‌کنه.  اگه بخوایم نمونه‌هایی از این لوگو رو بگیم باید به لوگوهای بی‌‌ام‌‌و، سونی و ویرجین اشاره کرد.

لوگوی امبلم: لوگوهای استارباکس، هارلی دیویدسون و فدکس نمونه‌هایی از لوگوهای امبلم هستن. این نوع لوگو از یه نوشته یا تصویر داخل یه قاب یا یه نشان استفاده می‌کنه.

لوگوی مینیمال: این نوع لوگو از یه طراحی ساده و بدون جزئیات اضافی برای نمایش برند استفاده می‌کنه. لوگوهای Airbnb، یوتیوب و ودکا اسکای نمونه‌هایی از لوگوهای مینیمال هستن.

نرم افزارهای طراحی لوگو

به خاطر استقبالی که از لوگوها تو هر بخش از تبلیغات شده، در کنار اصول طراحی لوگو باید با نرم افزارهای این حوزه هم آشنا بشین. در نهایت، بهترین نرم افزار طراحی لوگو برای شما، نرم افزاری هست که با نیازها، سطح مهارت و بودجه شما مطابقت داشته باشه.

ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator): این نرم افزار قدرتمند، به عنوان بهترین نرم افزار طراحی لوگو در بین طراحان حرفه‌ای شناخته شده. ابزارهای کاملی برای طراحی برداری و وکتور ارائه میده و به شما امکان میده لوگوهای پیچیده و دقیقی خلق کنید.

کورل دراو (CorelDRAW): یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای طراحی لوگو هست که رابط کاربری آسانی داره و ابزارهای قدرتمندی برای طراحی و ویرایش ارائه میده.

افینیتی دیزاینر (Affinity Designer): اگر به دنبال یه جایگزین مقرون به صرفه برای ایلوستریتور هستید، Affinity  Designer  گزینه ی مناسبی هست. این نرم افزار ابزارهای مشابهی رو با قیمتی کم‌تر ارائه میده.

کانوا (Canva): این ابزار آنلاین به شما امکان میده بدون نیاز به دانش طراحی، لوگوهای ساده ای رو با استفاده از قالب ها و ابزارهای کشیدن و رها کردن (drag and drop) طراحی کنید.

لوگوجوی (Logojoy): با استفاده از هوش مصنوعی، به شما در طراحی لوگو کمک میکنه. شما فقط کافیه که نام تجاری و صنعت خودتون رو وارد کنید و Logojoy ایده های مختلفی رو برای لوگو به شما ارائه میده.

اصول طراحی لوگو

5 راز مهم اصول طراحی لوگو

حال بیایید با اصول طراحی لوگو بیشتر آشنا شویم. فکر می‌کنم تا الان به اهمیت لوگو پی برده باشین و بدونین که چه قدر برای جذب مخاطب ارزشمنده، چون که لوگو مثل ویترین مغازه شما عمل میکنه و میتونه تاثیر منحصر بفردی روی خرید و فروش شما داشته باشه. خوب ۵ تا اصل برای طراحی لوگو وجود داره که افراد حتما باید به اون عمل کنن وگرنه ممکنه طراحی‌شون اونجور که میخوان نباشه. ۵ راز مهم اصول طراحی لوگو عبارتند از:

. 1سادگی: یه لوگوی خوب باید ساده و در عین حال به یاد موندنی باشه. از جزئیات و المان‌های اضافی که باعث شلوغی لوگو میشن خودداری کنید. سعی کنید با کم‌ترین المان ممکن، پیام برند خودتون رو به مخاطب منتقل کنید.

  1. 2. به یاد موندنی بودن: لوگوی شما باید به گونه‌ای باشه که بعد از یه بار دیدن، در ذهن مخاطب حک بشه. برای این کار میتونید از رنگ ها، اشکال و فونت های خاص و منحصر به فرد استفاده کنید یا اگه تو این زمینه مهارتی ندارین حتما از یه مرکز معتبر کمک بگیرین.
  2. 3. ماندگاری: لوگوی شما باید طوری طراحی بشه که بتونه در گذر زمان و با تغییر سلیقه ها، همچنان جذاب و تاثیرگذار باقی بمونه. از استفاده از مدهای زودگذر و ترندهای کوتاه مدت خودداری کنید.
  3. 4. تطبیق پذیری: تطبیق پذیری جزو اصول طراحی لوگو به شمار میاد و لوگوی شما باید در هر اندازه و هر جایی که استفاده میشه، به خوبی دیده بشه و وضوح خودش رو حفظ کنه.
  4. تناسب: لوگوی شما باید با لحن، شخصیت و ارزش های برند شما همخوانی داشته باشه. به عنوان مثال، لوگوی یه شرکت کودکانه باید شاد و رنگی باشه، در حالی که لوگوی یه شرکت حقوقی باید حرفه ای و رسمی باشه.

قیمت طراحی لوگو به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت طراحی لوگو به عوامل مختلفی مثل سطح پیچیدگی، نوع لوگو، سابقه و تجربه طراح، حجم کار، مدت زمان تحویل تعداد تغییرات مجاز و تعداد نسخه‌ها بستگی داره. فردی که بخواد اصول طراحی لوگو رو به خوبی بلد باشه باید قیمت‌ها رو هم به خوبی تو دستاش داشته باشه تا به مشکل مالی برنخوره.

اشتباهاتی که باید از آن‌ها در طراحی لوگو پرهیز کرد!

یه سری اشتباهات وجود داره که افراد برای طراحی لوگو باید جدا از اون دوری کنن، در واقع این موارد نقطه مقابل اصول طراحی لوگو به شمار میاد و این احتمال وجود داره که حتی آینده برندتون رو هم خراب کنه. پس از این اشتباهات میشه به موارد پایین اشاره کرد.

  1. 1. کپی برداری:

اولین و مهم‌ترین اشتباهی که باید از آن اجتناب کنید، کپی برداری از لوگوهای دیگران هست.  لوگوی شما باید منحصر به فرد و خاص برند شما باشه و ایده ی آن از لوگوی هیچ برند دیگه ای کپی نشده باشه.

  1. 2. عدم تناسب با برند:

از نظر اصول طراحی لوگو، لوگوی شما باید با لحن، شخصیت و ارزش‌های برند شما همخوانی داشته باشه.  به عنوان مثال، لوگوی یه شرکت کودکانه باید شاد و رنگی باشه، در حالی که لوگوی یه شرکت حقوقی باید حرفه‌ای و رسمی باشه.

3.استفاده نکردن از رنگ‌های جذاب:

رنگ‌ها میتونن تاثیر زیادی بر احساسات و افکار مخاطب داشته باشن.  بنابراین، انتخاب رنگ‌های مناسب برای لوگوی شما بسیار مهمه.

.4 عدم استفاده از فونت مناسب:

فونت هم مثل رنگ، نقش مهمی در انتقال پیام برند شما داره.  فونت باید به گونه‌ای باشه که به راحتی خونده بشه و با بقیه المان های لوگو همخوانی داشته باشه.

اصول طراحی لوگو

امیدواریم اطلاعاتی را که راجع به اصول طراحی لوگو در اختیارتان قرار دادیم مفید بوده باشد.

تو این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم در مورد اصول طراحی لوگو رو برای شما بیان کنیم. باید این مورد رو بدونین که این زمینه خیلی وسعت داره و نمیشه تنها تو ی مقاله جمعش کرد و باید به صورت حرفه‌ای اون رو آموزش دید تا نتیجه درست برای فرد حاصل بشه. برای همین مجموعه بهین آوا به وجود اومده تا بتونه هدایتگر شما تو زمینه طراحی لوگو باشه و متناسب با کسب و کار شما بهترین گزینه رو پیش روی شما قرار میده.

ما در بهین آوا انواع خدمات مناسب برای کسب و کار شما را پیشنهاد میکنیم که شامل طراحی سایت، طراحی گرافیک، خدمات سئو، خدمات گوگل ادز، طراحی کاتالوگ دیجیتال و حتی خدمات اینستاگرام و ادمینی سایت و … است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *