فرق مهم بازاریابی و تبلیغات چیست ؟ چگونه تشخیص دهیم؟ + 6 مورد

بازاریابی و تبلیغات

در زمینه کسب و کارها، دو واژه بازاریابی و تبلیغات به شدت مورد توجه هستند. اما بسیاری از افراد فرق بازاریابی و تبلیغات  را نمی‌دانند. تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که بازاریابی مجموعه اقداماتی است که منجر به فروش بیشتر، تعامل با مشتری، برندسازی و خلق تجربه مثبت می‌شود؛ اما تبلیغات اقدامی است که تلاش می‌کند تا جلب توجه مشتری را به دست آورد! فرق بازاریابی و تبلیغات بسیار زیاد است و شما برای بهبود عملکرد حرفه‌ای در کسب و کارتان، باید تفاوت بازاریابی و تبلیغات را بدانید.اگر قصد دارید برای بهبود عملکرد سازمانی فرق بازاریابی و تبلیغات  را درک کنید، تا پایان همراه ما باشید تا از تجربیات حرفه‌ای ما در این زمینه استفاده کنید.

بازاریابی چیست؟

زمانی که قصد دارید برای ارتباط با مشتری برنامه ریزی کنید، قطعا نیاز به برنامه ریزی خواهید داشت. متخصصین بازاریابی و فروش در چنین شرایطی تلاش می‌کنند تا از طریق بازاریابی، همه چیز را ساماندهی کنند. بازاریابی به نوعی برنامه ریزی برای شناسایی مشتری، پرسونای مخاطب، سلیقه و علایق او، چگونگی برقراری ارتباط با مشتری، روش‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی، نحوه برقراری ارتباط با مخاطب و فروش از مهم‌ترین اقداماتی است که در بحث بازاریابی مورد توجه قرار می‌گیرد. زمانی که بازاریابی انجام می‌شود، همه چیز برای رسیدن به مشتریان بیشتر و فروش گسترده‌تر فراهم می‌گردد. به همین دلیل بخش مهمی از عملکرد موفق یک مجموعه وابسته به تیم بازاریابی آن است. هرچه فروش حرفه‌ای‌تر انجام شود، شانس بیشتری برای رشد کسب و کار خواهید داشت.

اقدامات مهم در بازاریابی چیست؟

اگر بخواهید فرق بازاریابی و تبلیغات را بدانید، بهتر است نسبت به اقداماتی که پروسه بازاریابی انجام می‌شود، اطلاعات کسب کنید. معمولا برای بازاریابی محصولات لازم است تا پروسه مشخصی را دنبال کنید. این پروسه شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

1.تحقیقات بازار اقدامی سرنوشت ساز است که می‌تواند شرایط و وضعیت کسب و کاری خاص میان رقبا را تعیین کند.

2.بازاریابی محصول به شما اجازه می‌دهد تا شرایط فروش و ارائه محصول میان رقبا را بررسی کنید.

3.بابازاریابی محتوا اقدامی موثر برای جلب اعتماد و توجه مخاطب است. به این ترتیب می‌توانید با کمک تولید محتوا مشتریان بیشتری جذب کنید.

4.تبلیغات رسانه های اجتماعی بخش مهم یک پروسه بازاریابی است. این بخش فرق بازاریابی و تبلیغات است.

5.صرف هزینه‌ای که شامل سرمایه گذاری در بحث تبلیغات است.

6.روابط عمومی سازمان‌ها و پشتیبانی بخش مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

7.بازاریابی مستقیم روش‌های اصولی برای جلب اعتماد و فروش محصول به مشتری است.

8.برنامه ریزی برای قدردانی از مشتریان، تجلیل، ارائه آفر و اقدامات هوشمندانه جهت وفادارسازی مشتری.

 

بیشتر بخوانید : 10 تا از بهترین راه های تعیین بودجه بندی تبلیغات

بازاریابی و تبلیغات

 

تبلیغات چیست؟

تبلیغات بخشی از بازاریابی محسوب می‌شود. درواقع فرق بازاریابی و تبلیغات، نگاهی کل به جزء است. تبلیغات اقدام یا اقداماتی است که برای عرضه و ارائه اطلاعات محصول انجام می‌شود. در تبلیغات تلاش بر این است که محصولات یا خدمات به مشتریان بیشتری نشان داده شوند و معرفی آن‌ها بسیار هوشمندانه انجام شود. در پروسه تبلیغات، شما به طور مستقیم برای این اقدام هزینه پرداخت می‌کنید. در بعضی موارد با هدف قرار دادن مخاطبان وب سایت‌ها، شرکت‌ها و فضاهای مختلف نیز می‌توان تبلیغات موفقیت آمیزی را ترتیب داد. در تبلیغات شما هزینه‌ای مستقیم پرداخت می‌کنید تا چیزی فراتر از مشتریان اورگانیک خودتان جذب کنید.

فرق بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی شامل مجموعه‌ای اقدام اساسی است که تبلیغات در دل آن وجود دارد. فرق بازاریابی و تبلیغات در همین است که بازاریابی فرآیندهای مختلفی است که منجر به جذب مشتری، برندسازی، بهبود عملکرد سازمانی و ارتقا کلی آن می‌شود، در حالی که تبلیغات به طور مشخص بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارد. شما تنها با دارا بودن اطلاعات کافی در خصوص چگونگی تبلیغات، می‌توانید مشتری جذب کنید اما وفادار سازی مشتری، ماندگاری عملکرد مشتریان و موارد این‌چنینی اقدامی است که توسط بازاریابی انجام می‌شود. تفاوت بازاریابی و تبلیغات، در همین موضوع خلاصه می‌شود که شما باید نگاه دقیقی به فرآیند بازاریابی و تبلیغات داشته باشید.

1-تبلیغات به نوعی بازاریابی است

شاید برای‌تان جالب باشد  که بدانید، اصل مقایسه تبلیغات و بازاریابی اصلا ممکن نیست. چرا که تبلیغات خود نوعی بازاریابی است که در دل پروسه بازاریابی انجام می‌شود. زمانی که تصمیم می‌گیرید برای پیشرفت کسب و کارتان اقدامی انجام دهید، بازاریابی و طی کردن فرآیندهای آن کمک می‌کند تا رشد کنید. در این میان تبلیغات اجازه می‌دهد تا نتیجه تلاش شما انعکاس پیدا کند. با این روند تبلیغات به شکلی هوشمندانه انجام می‌شود تا نظر مخاطبان شما جلب شده و گره‌هایی برای مشتریان جدید ساخته شود.

2-استراتژی در بازاریابی و تبلیغات

تفاوت استراتژی در تبلیغات و بازاریابی می‌تواند فرق بازاریابی و تبلیغات باشد. معمولا بازاریابی در نگاهی کلان و دراز مدت تلاش می‌کند تا مشتریان بیشتری را جذب کند و بهبود برندینگ و فروش را رقم بزند. در حالی که تبلیغات تنها به اهداف کوتاه مدت توجه دارند و برنامه ریزی آن‌ها به شکلی زود بازده است.

3-موفقیت در بازاریابی و تبلیغات

برای موفقیت در بازاریابی نیاز دارید تا مجموعه اقداماتی را در پیش بگیرید تا همه چیز به صورت موفق پیش رود. اما در بحث تبلیغات اقدامات کوچک‌تر هستند و معمولا برای کسب موفقیت مقطعی باید هزینه پرداخت کنید. درواقع شما می‌دانید که با چه هدفی و برای تبلیغ در چه جایگاهی اقدام می‌کنید.

4-عمر تبلیغات و بازاریابی

یک فرق بازاریابی و تبلیغات در دنیای مدرن امروزی، طول عمر آن است. بازاریابی نوعی سرمایه گذاری در افزایش میزان فروش محصولات و برندسازی است. با کمک همین تکنیک می‌توانید به بهترین شکل ممکن تلاش کنید تا بازاریابی را به روشی مطلوب انجام دهید. عمر اثربخشی اقداماتی که در بازاریابی انجام می‌شود، طولانی مدت است. در حالی که اقدامات تبلیغات معمولا عمر محدودی دارند و پس از مدتی اثربخشی خود را ازدست می‌دهند.

5-وابستگی تبلیغات و بازاریابی

فرآیند بازاریابی درون سازمانی است و شما به راحتی می‌توانید متکی به عملکرد تیم بازاریابی اقدامات موفقی را رقم بزنید. در حالی که تبلیغات موضوع متفاوتی دارد و شما باید با کمک رسانه های مختلف اقدام به تبلیغات کنید. در واقع تبلیغات وابسته به رسانه‌های تبلیغاتی و تکنیک‌های آن است؛ در حالی که بازاریابی اقدامی درون سازمانی و مستقل محسوب می‌شود.

6-هزینه تبلیغات و بازاریابی

در بحث فرق بازاریابی و تبلیغات، باید بدانید که تبلیغات با هزینه مشخصی قابل انجام است و معمولا استفاده از آن برای بهبود برندینگ و افزایش فروش نیازمند صرف هزینه است. در حالی که بازاریابی صرفا نیازمند صرف هزینه جانبی ندارد و باید به شکل سازمانی از آن استفاده کرد. تفاوت بازاریابی و تبلیغات دقیقا در همین موضوع خلاصه می‌شود.

بازاریابی و تبلیغات

 

اینستاگرام مارا نیز دنبال کنید.

 

بازاریابی یا تبلیغات مسئله این است!

یکی از چالش‌هایی که افراد غیرمتخصص در زمینه فرق بازاریابی و تبلیغات دارند، عدم اطلاع از واقعیت ماجرا است. برای این افراد انتخاب بازاریابی و تبلیغات یک چالش محسوب می‌شود. در حالی که اگر با دقت به جزییات بالا توجه کنید، متوجه خواهید شد که بازاریابی اصلا مسئله‌ای قابل مقایسه با تبلیغات نیست. شما باید ابتدا تیم و چینش آن برای بازاریابی را مشخص کنید، استراتژی بازاریابی را تعیین کنید، افراد را آموزش دهید و کانال های ارتباط گیری با مشتری را مشخص کنید، سپس برای تبلیغات اقدام کنید. به همین دلیل بازاریابی بدنه اصلی این اقدام است و باید حتما برای رشد مطلوب تلاش کنید تا بازاریابی قوی انجام دهید. با این اقدام قطعا تبلیغات موفقیت آمیزی را تجربه می‌کنید. به طور کلی برای بهبود عملکرد سازمانی و موفقیت در بحث بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی، باید آموزش را جدی بگیرید و از افراد متخصص استفاده کنید. تیم ببازاریابی ما به بهترین شکل می‌تواند همراه شما باشد تا برترین اقدامات را در زمینه بازاریابی و تبلیغات انجام دهید.

سوالات متداول

 

آیا تبلیغات بهتر از بازاریابی است؟

با بررسی تفاوت بازاریابی و تبلیغات می‌توان به وضوح مشاهده کرد که تبلیغات در دل بازاریابی قرار می‌گیرد. هیچ اقدام تبلیغاتی نمی‌تواند بدون توجه به بازاریابی و ریزه کاری‌های آن انجام شود. پس هیچ برتری در تبلیغات نسبت به بازاریابی وجود ندارد و باید براساس نیاز و استراتژی بازاریابی، از تبلیغات کمک بگیرید.

تبلیغات موثر چگونه است؟

اگر بخواهید تبلیغات موثری داشته باشید، قطعا نیاز به استراتژی بازاریابی و آموزش کارشناسان فروش و بازاریابی خواهید داشت. متخصصین این حوزه بهترین شکل می‌توانند برای بازاریابی و تبلیغات شما برنامه ریزی کنند. از طریق تبلیغات موثر در بهترین رسانه‌ها و تکنیک‌های بازاریابی می‌توانید رشد کنید.

آیا تبلیغات بی هزینه بدون بازخورد است؟

خیر! تبلیغات بی هزینه اگر با استراتژی قوی و حرفه‌ای انجام شود، بازخورد مناسبی دارد. صرفا هزینه در تبلیغات موثر دخیل نیست و آن چه اهمیت دارد، تصمیمات هوشمندانه و استراتژی اولیه است.

آیا برای تبلیغات حتما نیاز به بازاریابی وجود دارد؟

بله، بازاریابی بدنه و ساز و کار اصلی کسب و کار شما است. برای تبلیغات لازم است تا این پایه و بدنه وجود داشته باشد تا به بهترین شکل ممکن رشد کنید و از تبلیغات نتیجه مناسب ببینید.

آیا تبلیغات تنها با صرف هزینه ممکن است؟

تبلیغات روش های مختلفی دارد. اگر به شکل درون سازمانی از طریق تامین محتوای وب سایت، بازاریابی محتوایی، بازاریابی تلفنی و اقدامات این چنینی انجام شود، هزینه اندکی برای‌تان ایجاد می‌کند اما تبلیغات توسط تکنیک‌های نوینی که در این شرکت معرفی می‌شود مانند رپورتاژ آگهی، تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی و تبلیغات حرفه‌ای، همگی نیازمند صرف هزینه هستند.

بیشتر بخوانید : 10 ترفند 2023 ایجاد تبلیغات اینترنتی پر بازده

بازاریابی و تبلیغات

شما از طریق انجام کارهای مختلفی می توانید مشتری واقعی را به سمت کسب و کار خود بیاورید. بعدضی از این روش ها مانند خدمات گوگل ادز، طراحی سایت و سئو و حتی تبلیغات وایرال اینستاگرام در شرکت بهین آوا ارائه می شود.

درخواست مشاوره رایگان دارید؟

کافی است فرم تماس رو پرکنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند. همچنین می‌توانید در هر زمانی به طور مستقیم با ما تماس گرفته یا از طریق واتساپ در ارتباط باشید…

8884 8888 021

8884 8888 021

ارتباط در واتس‌اپ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *