چگونه تیم بازاریابی بسازیم + 10 نکته مهم

چگونه تیم بازاریابی بسازیم + 10 نکته مهم

اگر با کمی دقت در سبک زندگی‌تان کند و کاو کنید، متوجه تبادلات مالی و معنوی خودتان در طول روز می‌شوید. همه ما روزانه چیزهایی را می‌خریم و چیزهایی را به دیگران می‌فروشیم. از کالا و خدمات گرفته تا وقت‌مان را صرف می‌کنیم تا زندگی را بگذرانیم. بازاریابی در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ کرده است و برای رشد و پیشرفت هیچ راهی غیر از درک عمیق از بازاریابی نداریم. ساخت تیم بازاریابی اصلی‌ترین دغدغه کسب و کارها است. بدیهی است که به دنبال پیدا کردن راهی برای این باشید که چگونه تیم بازاریابی بسازیم! متخصصین بهین آوا در حوزه کسب و کار و بازاریابی تجربیات بالایی دارند. به همین دلیل در اینجا قصد داریم جزییاتی در خصوص پاسخ سوال ” چگونه تیم بازاریابی بسازیم” ارائه کنیم.

اگر شما نیز دغدغه بازاریابی و تشکیل تیم دارید، تا پایان همراه ما باشید تا پاسخ سوال “ چگونه تیم بازاریابی بسازیم” را کشف کنید.

تیم بازاریابی چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید که تیم بازاریابی چیست و چرا تا این اندازه عملکرد کلیدی در سازمان‌ها و کسب و کارها دارد. معمولا هر کالا یا خدمات، باید برای مخاطبان خاص خود شرح داده شود و در خصوص مزایا، ارزش‌ها و سهولت استفاده یا به کار بردن آن صحبت شود. زمانی که یک کالا یا خدمات به خوبی برای مصرف کننده آن توضیح داده شود و ارزش افزوده استفاده از آن نیز مدنظر قرار گیرد، مخاطب به مرور برای استفاده از آن خدمات یا تهیه کالای خاص متقاعد می‌شود. بعد از این مرحله فرصت کوتاهی وجود دارد تا انگیزه مخاطب نسبت به تهیه کالا یا استفاده از خدمات را پاسخ دهید. در این شرایط چگونگی عملکرد شما، می‌تواند یک مشتری همیشگی بسازد یا مشتری همیشگی‌تان را تبدیل به مشتری گذرا کند. این نحوه عملکرد برندسازی شما است که همه چیز را مشخص می‌کند.

نقش تیم بازاریابی در موفقیت سازمانی

بازاریابی بخش استراتژیک کسب و کار شما است. در این بخش یک تیم حرفه‌ای تلاش می‌کند تا شما به بهترین شکل ممکن در ذهن مخاطب هدف جایگاه داشته باشید و در نهایت فروش بیشتری را تجربه کنید. استفاده از خدمات تارگت مهم یک تیم بازاریابی است. زمانی که شرح خدمات با کمک تکنیک‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات به مشتری ارائه می‌شود، بهترین زمان برای کشف مخاطبان محصول یا خدمات است. بازاریابان بی وقفه تلاش می‌کنند تا بیشتر بفروشید، سود بیشتری کسب کنید، جایگاه برندینگ‌تان ارتقا یابد و در نهایت در میان رقبا باقی بمانید. این اصلی‌ترین اقداماتی است که توسط تیم بازاریابی انجام می‌شود.چگونه تیم بازاریابی بسازیم + 10 نکته مهمبیشتر بخوانید : بازار یابی تلفنی حرفه ای داشته باش

با عناصر مهم تیم بازاریابی آشنا شوید

پیش از آنکه به پاسخ سوال “چگونه تیم بازاریابی بسازیم” بپردازید، بهتر است بدانید که عناصر مهم تیم بازاریابی چیست؟ در واقع اطلاع از این که در زمان تشکیل تیم بازاریابی به چه افرادی احتیاج دارید اهمیت بالایی دارد. در ادامه به این جزییات اشاره می‌کنیم.

1-رهبر یا لیدر (مدیر فروش)

یکی از مهم ترین عناصری که در یک تیم بازاریابی وجود دارد، مدیر فروش یا رهبر تیم است. نقش لیدر در یک تیم بازاریابی بسیار کلیدی، مهم و تعیین کننده است. معمولا تمامی نیروها تحت نظارت رهبر تیم وارد آن می‌شوند و چارچوب‌های بازاریابی نیز، توسط همین فرد مشخص می‌گردد. مدیر فروش در فرآیند استخدام نیروهای فروش یا کارشناس فروش نظارت مستقیم دارد تا افرادی را مطابق با چارچوب‌های مدنظر استخدام کند. پس از این مرحله تحلیل صحیح بازار و تعیین اهداف سازمانی مهم‌ترین بحثی است که مدیر فروش در آن دخیل است. نقش لیدر در تشکیل تیم بازاریابی، هدایت، آموزش و نظارت به عملکرد تیم است. هرچه رهبر تیم عملکرد دقیق‌تری داشته باشد، اعضا شانس بالاتری برای رشد و پیشرفت خواهند داشت. از جمله وظایف و اقداماتی که توسط رهبر تیم انجام می‌شود شامل موارد زیر است.

    • تعیین هدف در کسب و کار
    • تعیین استراتژی بازاریابی و کسب و کار
    • تشکیل تیم حرفه‌ای بازاریابی
    • آموزش بازاریابان در چارچوب استراتژی مدنظر
    • نظارت بر عملکرد نیروهای فروش
    • بررسی چارت‌ها و گزارشان حاصل از بازاریابی
    • ارائه راه‌کارهای مطلوب برای رشد و پیشرفت کسب و کار
    • نظارت بر چگونگی تبلیغات، بازاریابی و برندسازی
    • ارائه گزارش به مدیر پروژه یا مدیر عامل

2-کارشناس فروش

پس از آن که دانستیم چگونه تیم بازاریابی بسازیم، قطعا نوبت به جذب نیروهای متخصص و حرفه‌ای در حوزه بازاریابی است. شما باید سمت و شرح وظیفه کارشناس فروش را به عنوان یک لیدر تعریف کنید و بر روند استخدام نظارت نمایید. این اقدام موجب می‌شود تا شانس بالایی برای رشد فروش و برندسازی داشته باشید.

3-دیتا آنالیست یا تحلیلگر داده‌ه

یکی از مواردی که در تیم‌های سطح پایین اصلا به آن توجهی نمی‌شود، تحلیلگر داده است. شما در تیم بازاریابی باید حتما تحلیلگر داده داشته باشید تا همه اطلاعات و بازخوردهای تیم بازاریابی تحت یک منطق و تحلیل مشخص ارزیابی شود. فرد یا افرادی که تحت عنوان Data Abalyst وارد تیم شما می‌شوند، به طور مداوم در حال تبدیل اعداد و ارقام به زبان تحلیلی قابل درکی هستند که در جلسات از آن استفاده می‌کنید. در این تحلیل‌ها بازخورد کمپین‌های تبلیغاتی، ایده‌های جدید، روش‌های تبلیغاتی مدرن و کلیه موارد بررسی می‌شود تا در نهایت از نتیجه آن به بهترین شکل ممکن برای رشد و ارتقا استفاده شود. به این ترتیب روند رشد یا سقوط تیم به خوبی مشخص می‌شود. این داده‌ها تحت نظارت مدیر فروش ارائه می‌شوند.

4-کارشناس تولید محتوا یا Content Creator

در اصول بازاریابی دنیای دیجیتال، به غیر از مدیر فروش و کارشناس فروش، عنصر مهم دیگری نیز وجود دارد که برای کسب و کار شما محتوا تولید می‌کند. این روزها تولید محتوای هوشمندانه و مطابق با نیاز مخاطب یا کسب و کار اهمیت بالایی دارد. در تیم بازاریابی شما، حتی اگر چنین فردی وجود نداشته باشد، می‌توانید نقش آن را به مجموعه بهین آوا محول کنید. متخصصین ما با دارا بودن تیم‌های تخصصی در حوزه تولید محتوای متن، ویدئو، رپورتاژ آگهی، تصویر و… می‌توانند به خوبی نیاز این بخش از بازاریابی شما را پاسخ دهند.

4-مدیریت روابط عمومی

هرچند این روزها کسب و کارها به شدت وابسته به دنیای دیجیتال شده‌اند و تعامل یک طرفه با بازخورد بالا انجام می‌شود؛ اما همچنان طیف گسترده ای وجود دارند که نیازمند تعاملات سنتی‌تر و دو سویه هستند. برای پاسخگویی به نیاز این طیف از افراد، احتیاج دارید تا شرایط را مدیریت کنید. کمک گرفتن از مدیر روابط عمومی برای درک عمیق از افکار عمومی، چگونگی برقراری ارتباط موثر و چگونگی  ایجاد ارتباط مثبت، می‌تواند به بهترین شکل بر روند بازاریابی شما موثر باشد. مدیر روابط عمومی به خوبی حال و هوای جامعه هدف را بررسی می‌کند و خط مشی‌های او می‌تواند سرنخ خوبی برای تولید محتوا، تبلیغات مطابق با همان نیازها و چنین اقداماتی باشد.

5-مدیر شبکه‌های اجتماعی

در دنیای دیجیتال امروزی، از صبح که بیدار می‌شویم در تلاش هستیم تا اطلاعات جدیدی کسب کنیم. حضور در شبکه‌های اجتماعی دریچه‌ای به بطن زندگی افراد جامعه باز کرده است و فرصت مناسبی برای خودنمایی برندها است. به همین دلیل کسب و کارهای هوشمند جهت تشکیل تیم بازاریابی حرفه ای، شبکه‌های اجتماعی را مدنظر قرار می دهند. حضور یک مدیر شبکه‌های اجتماعی که دانش بالایی در این حوزه داشته باشد، می‌تواند تمام نیاز بازاریابی شما را پاسخ دهد. چرا که درک عمیق در این حوزه بهترین موهبتی است که در اختیار دارید. با حضور چنین فردی می‌توانید به خوبی رشد کنید، با کاربران مجازی ارتباط بگیرید و برندسازی مطلوبی در ذهن مخاطب داشته باشید.اینستاگرام مارا نیز دنبال کنید.

چگونه تیم بازاریابی بسازیم؟

سوال ابتدایی که بر اساس آن اقدام به ارائه این مقاله کردیم همین بود که چگونه تیم بازاریابی بسازیم! برای ساخت تیم بازاریابی لازم است تا ابتدا ارزش‌های برندتان را مشاهده کنید و اهداف سازمانی را مشخص نمایید. پس از آن نوبت به استخدام یک نیروی متعهد، متخصص و حرفه‌ای در زمینه بازاریابی و فروش است. به این ترتیب مدیر فروش خودتان را انتخاب می‌کنید و براساس نظرات مدیرفروش، نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط پیش می‌روید. معمولا دومین اقدام، استخدام کارشناسان فروش است. به این ترتیب شانس بالایی دارید تا افرادی دغدغه‌مند برای رشد و پیشرفت در تیم داشته باشید. استخدام نیروهای متخصصی مثل کارشناس تولید محتوا، کارشناس شبکه‌های اجتماعی، مدیر روابط عمومی و افراد متخصص این‌چنینی نیز به نوبت انجام می‌شود. پس از این مرحله نوبت به تحلیل بازار می‌رسد تا بدانید دقیقا با چه چیزی مواجه هستید. شناسایی رقبا، شناسایی مخاطبان، نیازسنجی مخاطب هدف، درک پرسونای مخاطب و شناخت روش‌های نوین بازاریابی و فروش از جمله اقدامات مهمی است که باید به درستی انجام شود.

نکات مهم برای داشتن تشکیل تیم بازاریابی

پس از آنکه دانستیم چگونه تیم بازاریابی بسازیم، نوبت به آن رسیده است که جزییاتی در خصوص نکات مهم تیم بازاریابی و عملکرد آن را بدانید.

1-مهارت‌ها را کشف کنید

کی از مهم‌ترین کارهایی که پس از تشکیل تیم بازاریابی به شما کمک می‌کند تا مدیریت خوبی بر روز تیم بازاریابی داشته باشید، کشف مهارت‌های پرسنل یا کارشناسان بازاریابی است. از این طریق می‌توانید خیلی راحت شرح وظیفه کارشناسان‌تان را تعریف کنید. برخی از کارشناسان در برقراری ارتباط حضوری تخصص ویژه‌ای دارند، چهره و رفتار کاریزماتیک آن‌ها می‌تواند در متقاعدسازی مشتری اثرگذار باشد. در بعضی مواقع استعداد کارشناس در فن بیان او و هنر متقاعدسازی است. برخی افراد توانایی رهبری کردن گروه را دارند که می‌توانید از آن‌ها در راستای رسیدن به اهداف سازمانی کمک بگیرید و کار تیمی را پیش ببرید. توانمندی در استفاده از تکنولوژی نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در خصوص آن بیشتر بدانید.

2-کار گروهی را تقویت کنید

یکی از اشتباهات رایج در تیم‌های بازاریابی، تکروی است. شاید تصور عده‌ای این باشد که بازاریابی یک مهارت فردی است و با فرد به نتیجه می‌رسد. اما چنین تصوری کاملا اشتباه است و شما باید حتما با استفاده از کار گروهی حرکت تیم را جلو ببرید. به همین دلیل ایجاد حس تعامل مثبت، همدلی و همکاری در گروه یکی از رمز و رازهای موفقیت محسوب می‌شود. یادتان باشد که هر اقدام کوچک فرد گرایانه باید از سوی لیدر گروه مورد بی توجهی قرار گیرد و حرکت‌های جمعی بیش از سایر اقدامات تقدیر شود.

3-نظارت و ارزیابی را جدی بگیرید

اگر می‌خواهید در میان رقبا بدرخشید و جلوتر از آن‌ها حرکت کنید، لازم است تا خیلی هوشمندانه نسبت به آمار و ارقام رفتار کنید. زمانی که تحلیلگر داده‌ها در حوزه‌های مختلف به شما اطلاعاتی ارائه می‌کند، این وظیفه شما است که بتوانید شرایط را برای سو گیری مطابق با همان اطلاعات آماده کنید.

4-پرسونا مخاطب را پیوسته تحقیق کنید

یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که به شما کمک می‌کند تا همیشه مطابق با نیاز مشتری رفتار کنید و جلو روید، درک پرسونا مخاطب است. شناخت مخاطب و درک چگونگی نیاز او می‌تواند همه چیز را در ذهن شما متحول کند. زمانی که دغدغه مخاطب را می‌دانید، او را درک می‌کنید، نیازهای مخاطب را می‌شناسید و ارزش‌های ذهنی او را پاس می‌دارید، مخاطب ناخودآگاه جذب برند و کسب و کار شما می‌شود. در این شرایط شانس بالایی دارید که با کیفیت ارائه محصول یا خدمات مشتری را تبدیل به مشتری دائمی کنید. به این ترتیب همه چیز در راستای سود آوری بالا و برندسازی موفق پیش می‌رود. به همین دلیل کسب اطلاعات بیشتر از مخاطب و تدوین یا به روز رسانی مداوم پرسونا مخاطب از ضروریات است.چگونه تیم بازاریابی بسازیم + 10 نکته مهم

5-از تکنیک 20-80 استفاده کنید

زمانی که قصد دارید در کسب و کارتان پیشرو باشید، باید عملکرد خودتان را نیز مدیریت کنید. اگر برای یک قرارداد یا تارگت خاص 80% زمان اختصاص دهید اما 20% نتیجه بگیرید، قطعا باخته‌اید! شما تنها زمانی می‌توانید بهترین و مطلوب‌ترین شرایط را تجربه کنید که با استفاده هوشمندانه 20% از توان‌تان، بتوانید 80% موفقیت کسب کنید. به این ترتیب همه چیز برای به دست آوردن اهداف فروش و مارکتینگ فراهم خواهد شد. این هنر شما است که با عدم فرسوده کردن تیم‌تان بتوانید تارگت‌های تعیین شده را تیک بزنید.

6-با تکنولوژی روز آشنا شوید

این روزها همه کسب و کارها تغییراتی را احساس می‌کنند که ناشی از به روز رسانی تکنولوژی است. اگر بخواهید به بهترین شکل ممکن از تمام پتانسیل تیم بازاریابی استفاده کنید، بی شک نیاز دارید تا جدیدترین تکنولوژی این حوزه را بشناسید. شناخت روش‌های مختلف تکنولوژی به شما کمک می‌کند تا امکان استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی را داشته باشید و سرعت رشد عملکرد تیم‌تان را ارتقا دهید. به همین دلیل مشاوره با تیم تخصصی در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می‌تواند مفید واقع شود. تیم بهین آوا در این راستا بهترین اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهد داد. در صورت نیاز به مشاوره، شماره تماس‌تان را در باکس زیر وارد کنید.

7-استراتژی بازاریابی داشته باشید

انجام کارهای هیجانی و بدون برنامه ریزی می‌تواند دردسرهای زیادی ایجاد کند. به همین دلیل لازم است تا مدیر بازاریابی یا همان مدیر فروش، استراتژی بازاریابی مشخصی را تدوین کند و مطابق با همان دیتاهای کسب شده را ارزیابی نماید. این کار موجب می‌شود تا بازخورد، نقاط ضعف و قوت بازاریابی کشف شود.

8-آگاه باشید

زمانی که آگاه باشید می‌توانید تمام رخدادهای روز دنیا را در کسب و کارتان منعکس کنید و خیلی سریع برای آن برنامه ریزی نمایید. به همین دلیل همه چیز برای رشد و پیشرفت فراهم است. چرا که مشتریان و مخاطبان باهوش، دغدغه‌مند بودن شما را در این راستا درک می‌کنند و به بهترین شکل ممکن در خاطرشان باقی می‌مانید. آگاه بودن اصل مهمی است که می‌تواند تاثیر مهمی در فروش و برندسازی کسب و کارتان داشته باشد.

9-ارزش آفرین باشید

شما باید به گونه‌ای کسب و کارتان را پرزنت کنید که ارزش حاصل از آن در ذهن مخاطب تداعی شود. با شناخت پرسونای مخاطب می‌توانید ارزش‌های او را درک کنید و مطابق با همان جزییات اقدام به فعالیت نمایید. توجه به ارزش‌های یک طیف از مخاطبان موجب محبوبیت برند و کسب و کار شما می‌شود.

10-گزارش گیری فراموش نشود

یکی از بهترین راه‌کارهای کنترل و مدیریت تیم بازاریابی، توجه به گزارشان هفتگی، روزانه یا ماهانه است. خروجی این اطلاعات می‌تواند شما را برای رسیدن به یک استاندارد عملکردی یاری کند. پس حتما به کمک تحلیلگر داده‌ها این گزارشات را ثبت کنید و خروجی نهایی آن را مورد بررسی قرار دهید.

جمع بندی

اگر به نظرتان تمام این جزییات دشوار است؛ می‌توانید از برترین تیم تبلیغات و بازاریابی بهین آوا کمک بگیرید. متخصصین ما در هر حوزه می‌توانند همراه شما باشند تا نتایج مطلوبی را مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *