دامین آتوریتی (DA) و راه های افزایش آن

دامین آتوریتی

پلتفرم‌های زیادی برای ارتقای سایت وجود دارن که یکی از اونها سئو نام داره. این گزینه یه دنیای اساسی برای سایت محسوب میشه و نباید هیچ وقت ازش غافل شد. یکی از مواردی که تو سئو همه افراد باید رعایت کنن، دامین آتوریتی نام داره. در واقع دامین آتوریتی تاثیر بسزایی بر رتبه بندی و نمایش وب سایت در نتایج جستجوی گوگل داره. این مفهوم به تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی به یه وب سایت، اعتبار و ارزش آن تو دنیای دیجیتال اشاره داره

. به همین دلیل تو این مقاله به بررسی مفهوم DA، عوامل موثر بر آن، راه‌های افزایش و تاثیرات آن بر سئو و رتبه بندی وب سایت خواهیم پرداخت. همچنین راهکارها و استراتژی‌های مناسب برای بهبود این نوع آتوریتی، افزایش اعتبار و قدرت سایت در دید موتورهای جستجو را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا مهم‌ترین عامل تعیین کننده سئو رو به خوبی بشناسید.

دامین آتوریتی

دامین آتوریتی چیه؟

اول از همه بریم سراغ اینکه دامین آتوریتی چیه؟ یکی از پلتفرم‌هایی که شرکت Moz به همراه پیج آتوریتی به اینترنت ارائه داده همین DA نام داره و برای تحلیل و آنالیز راحت‌تر سایت‌ها به وجود اومده. آتوریتی معنی اعتبار رو میده و مثل پیج آتوریتی امتیازی که به سایت میده عددی از صفر تا صد هست که تمامی اعداد و ارقامی که به یه سایت تعلق میگیره نشون دهنده وضعیت اون تو دنیای اینترنتی هست و طبق معمول این عدد هر چه قدر بزرگ‌تر باشه این مفهوم رو داره که سایت شما  از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار هست.

 این نکته رو هم از یاد نبرید که داشتن اعتبار دامنه بالاتر بیانگر سئو بهتر نیست، چرا که الگوریتم‌هایی که گوگل برای خودش داره از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده میکنه تا به یه نتیجه ایده‌آل برسه. این در حالی که DA فقط از ۴۰ فاکتور برای این معیار استفاده میکنه. برای اینکه این معیار برای صفحه شما افزایش پیدا کنه نیازمند رعایت یه سری اصول هست که باید به اونها خوب مسلط باشید.

 

کاربردهای دامین آتوریتی

علت اصلی که باعث استفاده DA شده تاثیری هست که روی سئو داره و برای متخصصان تو این حوزه از اهمیت خاصی برخودار هست. این عامل باعث شده تا هر روز افرادی که از این پلتفرم استفاده میکنن روز به روز افزایش پیدا کنن و بتونن دنیای درآمدزایی خودشون رو تغییر بدن. علاوه بر این موضوع دامین آتوریتی کاربردهای متعددی داره که افراد که تو بخش سایت فعالیت میکنن لازمه از این موارد خبر داشته باشن، با وجود این مورد هست که بهتر میتونن سایت خودشون رو مدیریت کنن برخی از کاربردهای این نوع آتوریتی میشه به موارد پایین اشاره کرد.

  1. رقابت پذیر بودن: مهم‌ترین مورد رقابت پذیر بودن هست، چرا که دنیای دیجیتال مارکتینگ یه فضای رقباتی هست و هر چه قدر فعالیت شما بالاتر باشه گوگل به شما جایگاه ویژه‌ای میبخشه. دامین آتوریتی بالا میتونه به یه سایت کمک کنه تا در مقابل رقبای خودش بدرخشه و قابل رقابت باشه، از طرفی با کمک این تکنولوژی نقاط مثبت رقبا رو به خوبی بدونید تا متوجه بشید چه عاملی باعث پیشرفت اونها شده.
  2. بهبود روابط تجاری: خوب شما سایت رو ایجاد می‌کنید که به چی برسید؟ درسته درآمدزایی درست و به صرفه، پس سعی می‌کنید تا از مواردی استفاده کنید که باعث افزایش این گزینه برای شما بشن. توصیه خیلی از افراد به شما استفاده از آتوریتی‌ها هست. وجود یه DA بالا میتونه منجر به بهبود روابط تجاری با شرکت‌ها، نشر پست‌ها و محتواهای تبلیغاتی و همچنین جذب همکار بشه.
  3. جذب ترافیک: لازمه دیده شدن برای شما، ترافیک ورودی بالا هست. خوب چی از آتوریتی‌ها بهتر که بتونه تو جذب ترافیک به شما کمک کننده باشه. جذب ترافیک و دامین آتوریتی ارتباط مستقیمی با هم دارن، پس این معنی رو میده که هر چه قدر آتوریتی شما بالا باشه ترافیک بالایی هم برای سایت شما جذب میشه.
  4. افزایش اعتبار و اعتماد: هر چه قدر هم بگیم که گوگل زیاد از آتوریتی پیروی نمیکنه ولی DA روی سئو تاثیر داره و سئو عامل تعیین شده‌ای برای گوگل شناخته میشه. پس میشه نتیجه گرفت که با افزایش این نوع آتوریتی تو صفحه‌اتون می‌تونید شاهد افزایش مخاطب هم باشید.
  5. جذب لینک‌های با کیفیت: سایت‌هایی که آتوریتی بالایی دارند از جذب لینک‌های با کیفیت و معتبر بی‌بهره نیستند. همین لینک‌های ورودی عامل اصلی برای افزایش سئو یه سایت به شمار میاد.

 

چرا DA برای سئو اهمیت داره؟

عوامل زیادی روی سئو تاثیر دارن ولی یکی از مهم‌ترین اونها دامین آتوریتی هست. به طوری که ارتباط تنگاتنگی بین کلمات کلیدی به کار رفته در سایت و اعتبار دامنه وجود داره، همینطور که میدونید کلمات کلیدی یکی از موارد مهم برای سئو هستن.

پس همینجا میشه نتیجه گرفت که اعتبار دامنه و سئو به هم ربط دارن، با اینکه دامین آتوریتی معیار مستقیمی بر روی سئو نیست ولی عامل خوبیه تا عملکرد سایتتون رو به نسبت رقبا به خوبی بررسی و ارزیابی کنید تا خودتون رو به بهترین نقطه ممکن برسونید. این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنید که هر چی که تو فضای اینترنتی وجود داره بی‌فایده نیست و هر کدوم به نوبه خودشون میتونن برای شما مفید و با ارزش باشن.

DA روی چه عواملی تاثیر داره؟

پیج آتوریتی و دامین مثل دوقلوهایی هستن که با هم روی سئو تاثیر میزارن، وجود هر دوتاشون ضروری و مهمه و نباید این دو تا مورد رو نادیده بگیرید. از طرفی یه شبه هم نمی‌تونید این دو تا عامل رو افزایش بدین و باید با تحقیق، آزمون، خطا و تلاش باعث بهبود سایتتون بشید. دنیای دامین به حدی گسترده هست که باعث شده روی موارد زیادی تاثیر داشته و تو جای جای سایتتون خودشو نشون بده. حالا که این همه داریم میگیم که DA مهمه این گزینه روی چه عواملی تاثیر داره؟ این سری از موارد عبارتند از:

1. میزان عمر دامنه

خوب همینطور که از کاربرد دامین آتوریتی معلومه، حوزه فعالیت در مورد دامنه هست. این مفهوم یعنی هر چقدر دامنه بیشتری داشته باشید، امتیاز بیشتری رو برای خودتون کسب می‌کنید. بزارید یه مثال بزنیم، مثلا شما یه سایتی رو حدودا ۳ الی ۴ ماهه که راه‌اندازی کردید و تمامی مسائل مهم برای سئو رو هم براش رعایت کردید ولی اگه یه نگاه به رقیبتون بندازید می‌بینید که سایتی که سایتی که حدود ۲ یا ۳ ساله که فعالیتش رو شروع کرده، آتوریتی بهترین نسبت به شما داره. پس اینجاست که متوجه میشید که طول عمر دامنه تاثیر خیلی مهمی برای شما داره.

2. بک لینک

مورد بعدی هم بک لینک‌ها هستن، بک لینک‌ها یا پیوند ورودی به لینک‌هایی اشاره داره که از یه وب سایت دیگه به سایت شما اشاره میکنه. تعداد بک لینک‌ها باید به طور استاندارد باشن یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشن، در نتیجه آتوریتی هم تاثیر مهمی برای این گزینه داره.

از طرفی بک لینک منفی تاثیر معکوس برای سایت شما داره و باعث افزایش نرخ  Spam Score میشه که این مورد نشون دهنده اینکه سایت شما از محتوای بی‌کیفیتی برخوردار هست. جا داره که اینجا یه تعریفی کوچیک از Spam Score داشته باشیم تا در صورتی که باهاش دچار شدین بدونید که اصلا پایه و اساسش چی هست؟ این مورد دقیقا نقطه مقابل آتوریتی‌ها میشه، اینجوری که نمره صفر این معنی رو میده که اون سایت یه گزینه ایده‌آل و قابل اعتماد به شمار میاد.

3. جستجوی اسم برند

خیلی از افراد وقتی میخوان یه محصول رو خریداری کنن به طور معمول برندهایی رو انتخاب میکنن که خیلی معروف و آشنا هستن. پس از این موضوع متوجه میشید که برند سازی برای صاحبان سایت خیلی حائز اهمیت هست و هر چه قدر اسم برندتون توسط افراد بیشتر جستجو بشه اعتبار شما هم پیش گوگل بیشتر میشه. اینجاست که آتوریتی و خودی نشون میده و با کمک از این گزینه میتونید برندی خوش نام و معروف برای خودتون داشته باشید.

4. رسیدن به محتوای عالی

سایتی از نظر افراد مورد تایید هست که اطلاعات جامع و بی‌عیب و نقص رو تحویل بده، محتوا غیر مستقیم روی دامین آتوریتی تاثیر داره ولی به طور مثال اگه سایت شما محتوای باکیفیتی داشته باشه، سایت‌ها دیگه هم از سایت شما بازدید می‌کنن و مطالب شما رو به عنوان بک لینک میدونن. خوب بک لینک شما رو یاد تاثیر چه المانی میندازه؟ درسته دامین آتوریتی.

دامین آتوریتی

دامین آتوریتی با چه ابزاری محاسبه میشه؟

تا اینجا فقط گفتیم که دامین آتوریتی چی هست و چه کاربردهایی داره ولی مسئله‌ای که خیلی مهمه اینکه چطوری این نوع آتوریتی محاسبه میشه؟ وقتی نوبت به این قسمت میشه ابزارهای خاصی از روش منحصر بفرد خودشون استفاده میکنن تا این مورد را به خوبی محاسبه کنن. از این ابزارها که مختص سایت Moz هست، میشه به موارد پایین اشاره کرد.

MozRank

Moz یه ابزار جامع تجزیه و تحلیل سئو هست که صفحات برتر رو با پیوند‌ها، کلمات کلیدی و دامنه‌های پیوند دهنده برتر نمایش میده. حالا MozRank تعداد وب سایت‌هایی رو که به یک صفحه لینک میدن رو می‌شماره. به علاوه کار دیگه‌ای که میکنه اینکه به کیفیت سایت شما هم نگاهی میکنه. برای اینکار شما می‌تونید به آدرس سایت www.moz.com مراجعه کنید و در دو بخش دامین آتوریتی و پیج آتوریتی صفحه خودتون رو به خوبی بررسی کنید. بنابر نمره‌ای که از این سایت گرفتید می‌تونید سایت خودتون رو ارتقا بدید.

Root Domains

پروفایل بک لینک یکی از روش‌های سئو خارجی برای ایجاد بک لینک برای سایت شما هست، شمار زیادی از سایت‌های دیگه‌ای وجود دارن که می‌تونید به واسطه اونها پروفایل جدید و منحصر بفرد ایجاد کنید. وقتی که Moz به پروفایل بک لینک شما نگاه میکنه، به تعداد بک لینک‌های منحصر بفردی که استفاده کردید نگاه میکنه. خوب Root Domains اینجا به چه دردی میخوره؟ به طور کلی این مفهوم به ترکیب دو قسمت دامنه و پسوند اون گفته میشه. فرض کنید ۵۰ تا لینک استفاده کردید ولی همشون از یه سایت هست، Moz این رو به عنوان یه روت میسنجه.

MozTrust

این مورد هم قابل اعتماد بودن سایت‌هایی را که به صفحه شما پیوند میده، بررسی میکنه. هر چه سایتی که شما انتخاب کردید معتبر باشه، دامین آتوریتی شما هم بالاتر میره و باعث بهبود سئو سایت شما میشه. به طور مثال اگه پیوندی که انتخاب کردید از یه سایت دولتی یا سایتی که باشه که مورد تایید گوگل هست، امتیاز بالایی کسب میکنه.

دامین آتوریتی

چطوری DA سایت رو افزایش بدیم؟

سایت منبعی درآمدزایی شما به شمار میاد، پس باید تمامی سعی خودتون رو داشته باشید که این مورد به رو نحو احسنت اداره کنید. رسیدن به نقطه ایده‌آل توسط گزینه‌هایی مثل گوگل و سئو بررسی میشه، از راهکارهای موثر توی سئو میشه به آتوریتی پیج و دامین اشاره کرد. حالا که با مفهوم درست دامین آتوریتی آشنا شدید بهتره که بدونید که چه راهکارهایی باعث افزایش این گزینه میشه. از این راهکارها میشه به موارد پایین اشاره کرد.

1. حذف لینک‌های بی‌ارزش

خوب در اول باید لینک‌های بی‌ارزش رو از سایتتون حذف کنید، خوب این لینک‌های بی‌ارزش دقیقا یعنی چی؟ همینطور که گفته شد لینک‌ها عامل اصلی برای رتبه بندی سایت شما شناخته میشن. باید سعی کنید که از اینور بوم هم نیوفتید، یعنی از لینک‌های بی‌ارزش و به درد نخور استفاده نکنید، چون که این مورد میتونه به سایت شما آسیب وارد کنه.

برای جلوگیری از این موضوع باید به طور منظم و پیوسته سایتتون رو بررسی کنید و از شر هر چی لینک بی‌ارزش هست، خلاص بشید. خوب چطوری باید این سری از لینک‌ها را پیدا کنیم؟ شما می‌تونید از ابزارهای مخصوص سئو برای این کار استفاده کنید، به علاوه گوگل سرچ کنسول هم یه مورد کمک کننده برای سایت شما شناخته میشه.

2. بهینه سازی

یکی از موارد مورد تایید برای بهبود آتوریتی، بهینه سازی نام داره. راهکارهای متعددی برای بهبود این گزینه وجود دارن. با ساختار مناسب، موتورهای جستجو می‌تونن به راحتی صفحات سایت شما رو پیدا کنن. برای کمک به این موضوع میتونید یه نقشه خوب برای وردپرس ایجاد کنین، از طرفی گوگل در حال حاضر به نسخه موبایلی خیلی زیاد اهمیت میده پس رو این بخش هم تمرکز داشته باشید که سایت شما متناسب با گوشی همراه متناسب باشه و به درستی کار کنه.

3. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت تو صفحه‌های اجتماعی میتونه تاثیر زیادی روی DA داشته باشه، به این شکل که اول از همه سعی کنید محتوای سایتتون رو تو بخش‌هایی مثل توییتر و فیس بوک به اشتراک بزارید. در اولویت دوم خودتون ارتباط با مخاطبین رو قرار بدین، این راه و پاسخ به سوالات و نظرات اونها به ایجاد اعتماد این سری از پیج‌ها کمک کننده هست. در نتیجه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، دریافت لینک‌های مربوط به آن و همینطور دریافت المان‌هایی مثل لایک و اشتراک گذاری رو فراموش نکنید.

4. افزایش سرعت

سرعت سایت همیشه یه عامل تعیین کننده برای آمار مخاطبین ورودی هست، این مورد برای افزایش DA هم بی‌تاثیر نیست و راهکارهای متعددی برای بهبود این گزینه وجود داره. تصاویر همیشه یه نمای کلی از سایت رو برای افراد به وجود میارن، پس توصیه میشه حتما تصاویری رو انتخاب کنید که حجم کم و در عین حال باکیفیت باشن. از کدهای خیلی طولانی و بلند بالا استفاده نکنید، چون که تاثیر مستقیمی روی سرعت سایت دارن.

دامین آتوریتی

چرا دامین آتوریتی سایت تغییر می‌کنه؟

با این وجود که هر روز شاهد پیشرفت دنیای اینترنت هستیم، ممکنه که یه روز صبح از خواب بیدار شید و ببینید که مقدار دامین آتوریتی سایتتون تغییر کرده. این مورد به عوامل گوناگونی بستگی داره، اولین مورد اینکه ممکنه که ربات‌های گوگل هنوز رشد لینک‌های پروفایلی شما رو ایندکس نکرده باشه یا این احتمال وجود داره که ربات‌های گوگل هوز بک لینک‌های جدید سایت شما رو بررسی نکرده.

سنجش آتوریتی‌ها براساس فضای رقابتی رخ میده، پس اگه با افت امتیاز مواجه شدید حتما به سایت رقیب خودتون مراجعه کنید، این مورد برای سایت‌هایی که رتبه بندی کم‌تری دارن بیشتر نمود پیدا میکنه. ممکنه دامینی که استفاده می‌کنید نسخه قدیمی باشه و وقتی این مورد رو ارتقا بدین با کاهش امتیاز مواجه بشید. اگه به توصیه گوگل برای اینکه از لینک‌های خراب استفاده نکنید، توجه نداشته باشید این مورد هم تاثیر منفی روی DA داره.

نمره خوب از نظر دامین آتوریتی چند هست؟

ابزارها و عوامل زیادی برای محاسبه DA وجود داره ولی سوالی که برای بیشتر افراد به وجود میاد اینکه نمره خوب از نظر این نوع آتوریتی چند هست؟ اول از همه مقدار امتیاز بین ۱۰ تا ۲۰ هست که نشون دهنده اینکه سایت شما ضعف‌های زیادی داره که باید این موارد رو برطرف کنید.

امتیاز ۲۰ تا ۳۰ این مفهوم رو میده که سایت شما خیلی کار داره که میتونید به از بین بردن اونها جزو بهترین‌ها باشید. ۳۰ تا ۴۰ از متوسط کمی کم‌تره رو به خودش اختصاص داده، به همین ترتیب ۴۰ تا ۵۰ متوسط و ۵۰ به بالا رده خوب و عالی رو کسب کردن. یعنی اگه سایت شما امتیاز ۵۰ به بالا رو داشته باشه یعنی از نظر دامین آتوریتی حد خوب و عالی رو داره ولی این موضوع این معنی رو نمیده که شما باید دست از ارزیابی صفحه‌اتون بردارید.

دامین آتوریتی

آیا دامین آتوریتی به ما میگه که باید چه رتبه‌ای تو گوگل داشته باشیم؟

گاهی پیش میاد که رقیب‌های شما DA کم‌تری نسبت به شما داشته باشن ولی از نظر گوگل تو رنک یک باشن، پس تکلیف آتوریتی که این همه راجع بهش حرف زدیم چی میشه؟ باید بگیم که به طور کلی این آماری که براساس رنک گوگل به دست شما میرسه خیلی دقیق نیست و به خیلی موارد بستگی داره. شاید رقیب شما یه سری موارد که از نظر آتوریتی خیلی مهم نیست رو رعایت کرده و تونسته به جایگاه خوبی برسه. به طور مثال از یه کلمات کلیدی خاصی برای سایت خودش استفاده کرده ولی تمرکز DA روی موارد دیگه سئو هست.

تو این مقاله سعی شد تا یه مورد خیلی تاثیرگذار روی سئو یعنی DA رو برای شما بررسی کنیم، این نکته رو از یاد نبرید که اگه تجربه‌ای تو این حوزه ندارید حتما از یه افراد با تجربه یا مجموعه معتبر کمک بگیرید. با انجام این راهکارهایی که اینجا بیان شد می‌تونید تا حد زیادی آتوریتی سایتتون رو ارتقا بدین. هر دو گزینه پیج آتوریتی برای صفحه شما نیازه و نمیشه گفت که امتیاز یکیش مهم نیست.

با این وجود آموزش‌هایی که برای هر دو آتوریتی وجود داره خیلی طولانی هست و تو ی مقاله تمامی نکاتش نمیگنجه. این رو هم فراموش نکنید که این مورد پایان راه شما برای کسب امتیاز بالا تو سئو نیست بلکه باید گزینه‌های زیادی رو امتحان کنید، چرا که این حوزه هم مانند هر کسب و کاری نیاز به صبر و حوصله داره.

شما میتونید برای اینکه دامین آتوریتی سایت خودتونو بالا ببرید از کارشناسان سئو که در بهین آوا هستند کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *