هاست و دامین (دامنه) چیست؟

هاست-و-دامین(دامنه)-

دامنه (دامین) و هاست برای ایجاد وب سایت ضروری هستن. برای تعریف این دو، میتونیم بگیم که Domain آدرس منحصر به فرد سایت شما برای دسترسی کاربر هاست و در مقابل host، داده‌های سایت رو ذخیره میکنه.

دامنه‌ها به یه نام و پسوند نیاز دارن، مثل com. و برای داشتن یه وب سایت کارآمد به هر دوی اونها یعنی – Domain و فضای host نیاز دارن. از اونجایی که هر دو عنصر دست به دست هم کار می کنن، درک تفاوت بین اونها قبل از ایجاد یه وب سایت، بسیار مهم هست.

این مقاله همه چیزهایی رو که باید در مورد domain و host بدونید، مثل نحوه عملکرد اونها و اون چیزی رو که اونها رو از همدیگه متمایز میکنه، توضیح میده. پس تا پایان با ما همراه باشین و حتما این مقاله رو مطالعه کنین.

هاست-و-دامین(دامنه)-

نام Domain و ثبت Domain

نام Domain به نشانی اینترنتی اشاره داره که افراد توی نوار آدرس مرورگر وب، برای دسترسی به سایت شما تایپ می‌کنن. به عبارت دیگه، نام دامین یه راه راحت برای دسترسی افراد به وب سایت‌ها ارائه میده.

بدون استفاده از نام Domain، کاربران باید از یه برچسب عددی اختصاص داده شده به هر وب سایت و سرور در اینترنت استفاده کنن که به عنوان آدرس IP هم شناخته میشه. به طور کلی، نام domain از دو بخش اصلی تشکیل شده، یک Domain سطح دوم (SLD) و یک Domain سطح بالا (TLD).

Domain ‌های سطح دوم معمولاً از کلمات یا عبارات تشکیل شدن، در حالی که Domain ‌های سطح بالا پسوندهای از پیش تعیین شده‌ای هستن که به دنبال اون هستن. به عنوان مثال، در مورد google.com، دامنه سطح دوم google و .com TLD هست.

برای دریافت نام domain برای وب سایت خودتون، ابتدا باید اون را ثبت کنین. ثبت Domain فرآیند رزرو نام توی اینترنت برای مدت معینی هست. معمولاً سالی یک بار نیاز به تمدید لایسنس دارین، اما می‌تونید تا 10 سال پیش پرداخت کنین تا Domain به اسم شما ثبت بشه. شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که ثبت نام Domain رو می‌فروشن و مدیریت می‌کنن، ثبت کننده Domain نامیده میشن. ثبت‌کننده‌های Domain تحت عنوان ICANN (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته)، مرجعی که پایگاه‌های داده Domain رو توی اینترنت هماهنگ و مدیریت می‌کنه، فهرست شدن.

با این حال، قبل از حرکت به سمت ثبت Domain با یه ثبت کننده‌اش، ضروریه که در دسترس بودن Domain سفارشی خودتون رو بررسی کنین. یه بررسی کننده Domain، در دسترس بودن Domain انتخابی شما و پسوندهای Domain مختلف رو به همراه قیمت اونها نشون میده. اگه اسم Domain انتخابیتون از قبل توسط افراد و یا شرکت‌های دیگه انتخاب شده، ابزار بررسی کننده Domain میتونه به شما اسم Domain ‌های مرتبط با اسم انتخابی خودتون رو ارائه میده و در نهایت میتونین از این نام‌ها برای Domain ‌تون استفاده کنین.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: رابط کاربری یا UI

هاست-و-دامین(دامنه)-

انواع پسوند Domain و قیمت گذاری

پسوندهای Domain یا دامنه‌های سطح بالا (TLD) به آخرین قسمت نام Domain اشاره داره. همونطور که از نام اون پیداست، TLD ها بالاترین نقطه رو توی سلسله مراتب DNS (سیستم نام Domain) اینترنت دارن. صدها TLD موجود توی وب وجود داره که توسط IANA (مرجع شماره‌های اختصاص داده شده اینترنتی) نگهداری و به روز میشن. IANA TLD ها رو بر اساس هدف و مکان اونها به چهار دسته اصلی دسته بندی میکنن که این دسته بندی شامل موارد زیر میشه:

  • gTLD ها (دامنه‌های سطح بالای عمومی): این نوع از Domain، متداول‌ترین نام Domain مورد استفاده برای اهداف وب سایت هست. این دامین شامل .com، .org و .net هست و همچنین اسم‌های منحصر به فرد دیگه‌ای مثل xyz، .biz و .tech.
  • sTLD (دامنه‌های سطح بالای حمایت شده): این Domain ‌ها به سازمان‌ها و گروه‌های خاصی محدود میشن. نمونه‌های رایج عبارتند از: .gov برای سایت‌های دولتی، .edu برای موسسات آموزشی و .post برای خدمات پستی.
  • ccTLD ها (دامنه‌های سطح بالای کد کشور): بخش خاصی از قلمرو یا مکان رو تحت کدهای ISO یادداشت میکنه. برای مثال، .us برای ایالات متحده، .in برای هند، .es برای اسپانیا، .id برای اندونزی، و .uk برای بریتانیا.
  • زیرساخت دامنه سطح بالا: این domain فقط از یه نام Domain تشکیل شده که .arpa هست که این اسم نشون دهنده ARPA (منطقه پارامتر آدرس و مسیریابی) هست. این نام domain توی درجه اول برای حل مشکلات زیرساخت اینترنت محفوظ هست. در حالت ایده آل، TLD باید هدف سایت شما رو نشون بده. به عنوان مثال، Domain .club باید برای سایت‌های باشگاه‌ها، .org – برای سازمان‌ها، .com – برای وب سایت‌های تجاری و غیره استفاده بشه.

اگر میخواین یه Domain ثبت کنین، دونستن تمامی گزینه‌های خودتون برای پیدا کردن بهترین پسوند میتونه خیلی مفید و کمک کننده باشه. معمولا میتونین با حداقل  0.99 دلار یه ثبت Domain ارزون دریافت کنین. این پیشنهاد شامل برخی از پسوندهای نام دامین نسبتاً جدید هست، مثل دامنه‌های آنلاین .online، .shop یا .tech. افزونه‌های بیشتری هم برای انتخاب وجود داره که توی این قسمت فهرست نشدن، مثل Domain ‌های .site و .store. برای بررسی اینکه بدونین آیا پسوندهای مورد نظرتون در دسترس هستن یا نه، به سادگی به جستجوگر نام domain دسترسی پیدا کنین و پسوند مورد نظرتون رو سرچ کنین.

بعد از اینکه این مراحل رو طی کردین و گزینه مناسبتون رو پیدا کردین، حالا میتونین برای ثبت Domain، اقدام کنین. برای ثبت نام Domain توی هر نرم افزار و فضای این چنینی، کافیه روی دکمه افزودن به سبد خرید در کنار Domain انتخابی خودتون کلیک کنین.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: تجربه کاربری  یا UX

چطوری نام Domain را ایمن نگه داریم؟

وقتی که یه نام Domain توسط یه ثبت کننده، ثبت شد. اون ثبت کننده مسئول هست تا زمانی که Domain اونها در شرف انقضا هست، به ثبت کننده اطلاع بده و به اونها فرصتی برای تمدید بده و اطمینان حاصل کنه که نام دامین خودش رو از دست نمیده. توی برخی موارد، ثبت‌کننده‌ها نام domain منقضی شده کاربران خودشون رو با خرید اون Domain ‌ها به محض انقضا و سپس فروش مجدد اون‌ها به ثبت‌کننده اصلی با قیمت گزاف، به دام میندازن. انتخاب یه ثبت کننده صادق و قابل اعتماد برای جلوگیری از این نوع اعمال غارتگرانه بسیار مهمه.

هاست-و-دامین(دامنه)-

هاست وب چیست؟

هاست وب سرویسی هست که به شما این امکان رو میده که وب سایتتون رو توی اینترنت منتشر کنین. اگه یه سرویس host رو از یه ارائه دهنده خریداری کنین، بخشی از وب سرورهای اونها رو برای ذخیره فایل‌ها و داده‌های وب سایت خودتون خواهید داشت. هر زمانی که شخصی نام Domain وب سایت شما رو تایپ کنه، ارائه دهنده host وب شما مسئول ارسال محتوای سایتتون برای بازدید کننده خواهد بود.

host وب همچنین ابزارهای مبتدی رو برای همه کاربران فراهم می‌کنن تا بتونین وب سایت رو بدون مهارت فنی مدیریت کنین. علاوه بر این، بهترین ارائه دهندگان host، معمولاً پشتیبانی عالی از مشتری، نگهداری سرور و سازندگان وب سایت رو برای کمک به کاربران در ایجاد و نگهداری سایت های خودشون ارائه میدن.

host وب علاوه بر ذخیره فایل‌های وب سایت، از سرور و فایل‌های وب سایت شما در برابر حملات مخرب محافظت میکنه. با این حال، انجام تحقیقات کامل قبل از انتخاب یه شرکت host ضروری هست. چند عامل وجود داره که باید برای انتخاب شرکت host در نظر بگیرید، از جمله:

  • کاربر پسند بودن: هر host وب یه کنترل پنل برای مدیریت حساب host وب شما ارائه میده. اطمینان حاصل کنین که داشبورد ارائه شده برای استفاده آسون و دارای عملکرد گسترده هست.
  • سرعت سرور و آپتایم: شرکت host خوبی رو انتخاب کنین که سرعت بارگذاری سریع رو برای شما تضمین میکنه و ضمانت آپتایم عالی رو ارائه میده تا سایت شما حداقل زمان خرابی رو تجربه کنه.
  • قیمت گذاری و طرح‌ها: قبل از خرید یه برنامه host، در نظر گرفتن هزینه‌های افزودنی و تمدید که در بلند مدت با بودجه شما متناسب باشه، بسیار بهتون کمک میکنه.
  • خدمات مشتری: یه شرکت host با یه تیم پشتیبانی قابل اعتماد رو انتخاب کنین تا در هنگام مواجهه با یه مشکل فنی به خوبی به شما کمک کنن.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: لندینگ پیج

هاست-و-دامین(دامنه)-

انواع host وب سایت و قیمت گذاری

host وب، انواع مختلفی داره و به دنبال اون قطعا با تغییر نوع host، قیمت اون هم تغییر میکنه. ما توی این قسمت برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین host ‌های مورد استفاده رو براتون شرح دادیم:

  • هاست وب: این نوع host، در مواقعی هست که چندین وب سایت، یه سرور فیزیکی رو به اشتراک میذارن و مقدار ذخیره سازی و منابع مشخصی دارن. host اشتراکی مقرون به صرفه ترین گزینه از بین host ‌های دیگه هست و برای مشاغل کوچیک یا وب سایت‌های شخصی مناسبه.
  • هاست VPS: یه سرور فیزیکی عملاً به چند پارتیشن جدا شده و به کاربران، یه محیط خصوصی با منابع اختصاصی خودشون میده. این نوع host برای وب سایت‌هایی با ترافیک متوسط ​​به بالا عالی عمل میکنه. برنامه‌های هاست VPS از 4.99 دلار در ماه تا 24.99 دلار در ماه متغیر هست.
  • هاست ابری: از مجموعه‌ای از سرورهای مختلف برای host وب سایت استفاده میکنه. هر زمان که یه سرور خرابی رو تجربه میکنه، سرور دیگه‌ای به سرعت وارد عمل میشه تا سایت شما رو فعال نگه داره. host ابری، راه حل ایده آلی برای سایت‌هایی هست که نیاز به دسترسی بالا دارن، مثل فروشگاه‌های تجارت الکترونیک. قیمت این نوع host هم از 9.99 دلار تا 29.99 دلار در ماه متغیر هست.
  • مدیریت هاست وردپرس: این نوع، یه محیط بهینه عملکرد مناسب و امنیت رو برای host سایت‌های وردپرس فراهم میکنه. این طرح host ویژگی‌های مرتبط با وردپرس و گزینه‌های سفارشی‌سازی رو ارائه میده، بنابراین می‌تونید به راحتی سایت خودتون رو مدیریت و رشد بدین. برنامه‌های host مدیریت شده وردپرس از 2.99 دلار در ماه تا 9.99 دلار در ماه متغیر هست.
  • هاست ایمیل: یه سرویس host وب شما رو قادر می‌سازه تا آدرس‌های ایمیل سفارشی رو بر اساس نام Domain خودتون ایجاد کنین (به عنوان مثال janedoe@yourdomain.com). قیمت برنامه‌های host ایمیل از 0.99 دلار تا 2.49 دلار در ماه شروع میشه.

اگه تازه شروع به کار کردین و به عبارتی تازه‌کار هستین، ما به شما توصیه می‌کنیم که توی اول راه، از host وب استفاده کنین، چرا که این نوع از host، کاملا مدیریت شده‌ست، مقرون به صرفه‌ست و استفاده از اون برای شما بسیار راحته. همچنین برای استفاده از این host، میتونین کارهاش رو به تیم‌های ماهر توی این زمینه بسپارید و به عبارتی نیاز نیست که توی این زمینه هیچ دانش فنی‌ای داشته باشین.

از طرف دیگه، اگه دانش فنی دارین و می‌خواین کنترل بیشتری روی مدیریت سرور به تنهایی داشته باشین، VPS و host ابری، راه حل‌های خوبی برای شما هستن و در آخر باید بگیم که همه چیز به بودجه شما و نوع وب سایتی که می‌خواین بسازین، بستگی داره.

هاست-و-دامین(دامنه)-

چگونه یک نام Domain و host وب با هم برای ایجاد یک وب سایت کار می کنند؟

Domain و host دست به دست هم کار می‌کنن، تصور کنین که آدرس IP و نام Domain شما به عنوان آدرس وب سایت شما عمل می‌کنن و host وب، در واقع خانه واقعی هست. بدون host وب، سایت شما نمیتونه توی فضای اینترنت وجود داشته باشه. بنابراین، شما باید نام Domain خودتون رو بعد از خرید، همگام سازی کرده و به ارائه دهنده host وب خودتون نشون بدین.

برای جلوگیری از دردسرهای بیش از حد، ما به شدت توصیه می‌کنیم نام Domain و host وب رو از همون مکان خریداری کنین. به این ترتیب، نیازی نیست نگران پیوند دادن اونها به صورت دستی باشید و می‌تونید بلافاصله شروع به ایجاد وب سایت خودتون بکنید. اگه بخوایم مراحل ساخت یه وب سایت رو به صورت خلاصه براتون بگیم، به صورت زیر عمل می‌کنیم:

  • نام Domain خودتون رو انتخاب کنید و با استفاده از جستجوگر Domain، در دسترس بودن اون رو بررسی کنین. گزینه‌ای رو انتخاب کنین که به بهترین وجه، با نیاز شما مطابقت داشته باشه، سفارش رو نهایی کنین و ثبت Domain رو تکمیل کنین.
  • یک حساب کاربری توی سایت‌های ارائه دهنده خدمات host، ایجاد کنین و یه برنامه host مناسب رو برای وب سایتتون انتخاب کنین.
  • یه پلتفرم برای شروع ساخت سایت خودتون انتخاب کنین، سازنده وب سایت، یک اسکریپت تجارت الکترونیک یا یک CMS (سیستم مدیریت محتوا).
  • وب سایت خودتون رو سفارشی کنین، فایل‌ها رو آپلود کنین و محتوای مورد نظرتون رو اضافه کنین. در نهایت وقتی آماده شد، اقدام به انتشار کنین.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: سایت کاربردی طراحی سایت

هاست-و-دامین(دامنه)-

تفاوت بین Domain و host چیست؟

Domain و host دو چیز متفاوت هستن اما به یک اندازه برای ساخت یه وب سایت مهم هستن. نام Domain هویت دیجیتال یه وب سایت هست که به کاربران اینترنتی اجازه میده به راحتی به وب سایت شما دسترسی داشته باشن. در حالی که host وب، داده‌های وب سایت شما رو ذخیره میکنه.

یه نام Domain عموماً به نام وب سایت و پسوند Domain مثل .com، .net و .org نیاز داره. همچنین، انواع Domain ‌های سطح بالا و جایگزین‌های مختلفی وجود داره که می‌تونید از بین اونها یه نام Domain موثر ایجاد کنین. شما می‌تونید نام Domain و حساب host وب سایت خودتون رو از ارائه دهندگان مختلف خریداری کنین یا می‌تونین به یکی از اونها پایبند باشین.

بسیاری از شرکت‌ها هم خدمات ثبت Domain و هم خدمات host رو ارائه میدن. مقرون به صرفه ترین راه حل برای شما خرید یک طرح host هست که شامل ثبت Domain رایگان میشه. شما همچنین می‌تونید وب سایتتون رو به یه host جدید انتقال بدین، فقط باید مطمئن باشید که شرکت از ساختار سایت شما پشتیبانی میکنه.

با وجود این که host و دامین، تفاوت‌های زیادی با هم دارن، اما خیلی از مردم هنوز این دو رو با هم یکی میدونن و این تفاوت رو درک نمی‌کنن. host و domain، هر دو از عناصر ضروری ساخت وب سایت شما هستن و عملکردهای متمایز و بسیار خوبی رو بهتون ارائه میدن. دامین و یا نام Domain، وب سایت شما رو شناسایی میکنه و به جای به خاطر سپردن آدرس IP شما، پیدا کردن شما رو توی فضای اینترنت راحت‌تر میکنه. host وب هم فضایی رو توی سرور برای ذخیره کردن فایل‌های وب سایت شما فراهم میکنه و به اونها اجازه میده تا به صورت آنلاین در دسترس مخاطبین باشن.

ما در بهین آوا انواع خدمات مناسب برای کسب و کار شما را پیشنهاد میکنیم که شامل طراحی سایت، طراحی گرافیک، خدمات سئو، خدمات گوگل ادز، طراحی کاتالوگ دیجیتال و حتی خدمات اینستاگرام و ادمینی سایت و … است. حتی شما می تونید برای خرید هاست و دامین هم با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *