معرفی 5 سایت تحلیل سئو + کاربرد آنها

ابزار تحلیل سئو

اندازه گیری و تجزیه و تحلیل مرتب رتبه وب سایت شما برای تعیین اینکه آیا استراتژی سئوی شما نتیجه میده یا برای شناسایی مشکلات احتمالی که مانع از دستیابی شما به این هدف میشه ضروری هست. با این اوصاف، تعدادی ابزار تحلیل سئو توی وب وجود داره که میتونه به شما کمک کنه به سایت خودتون همونطور که گوگل به اون نگاه میکنه، نگاه کنین.

این ابزار تحلیل سئو برای استراتژی جستجوی ارگانیک شما حیاتی هستن، چون به شما امکان میدن که بر روی عناصری از سایت خودتون تمرکز کنین، که گوگل هم اون رو مهم میدونه. توی این پست، ما 5 ابزار تحلیل سئو رو به شما نشون خواهیم داد که بهتون کمک میکنه تا تحلیل سایت خودتون رو مثل یه بازاریاب و ربات گوگل انجام بدین.

ابزار تحلیل سئو

5 ابزار تحلیل سئو رایگان

برای درک اهمیت موقعیت خوب توی نتایج موتورهای جستجو، لازم هست بدونیم مصرف کننده دیجیتال چطوری فکر میکنه. به طور کلی امروزه افراد از موتورهای جستجو برای پیدا کردن هر نوع اطلاعاتی استفاده میکنن، بنابراین مهمه که شرکت شما توی جایگاه های برتر قرار بگیره تا کاربران از شما مطلع بشن و در نتیجه امکان فروش بیشتری نسبت به رقبای شما ایجاد کنن.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: زمان شروع لینک سازی خارجی

برای دستیابی به این مهم، ابتدا باید عملکرد استراتژی سئوی خودمون رو تجزیه و تحلیل کنیم تا منابع خودمون رو بهینه کنیم. برخی از ابزار تحلیل سئوهایی که به شما امکان میدن این اطلاعات رو تجزیه کنین عبارتند از:

·       گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول، یه منبع مبتدی از گوگل است که اصول اولیه مانیتور جستجوی گوگل رو توضیح میده، یعنی چطوری گوگل سایت شما رو تجزیه و تحلیل میکنه و اون رو رتبه بندی میکنه. این ابزار تحلیل سئو به شما این امکان رو میده که ظاهر وب سایت خودتون رو توی نتایج جستجوی گوگل نظارت، نگهداری و عیب یابی کنین. گوگل سرچ کنسول در حال حاضر دارای تعدادی ویژگی و گزارش های مختلف هست، به عنوان مثال:

  • تایید اینکه گوگل میتونه سایت شما رو پیدا کنه.
  • عیب یابی مشکلات نمایه سازی
  • بررسی داده‌های ترافیک وب سایت خودتون توی جستجوی گوگل.
  • هشدار برای نمایه سازی، هرزنامه یا دلایل دیگه.
  • عیب یابی صفحات AMP، قابلیت استفاده از تلفن همراه و سایر عملکردهای جستجو.

این ابزار تحلیل سئو برای صاحبان مشاغل، متخصصان سئو یا بازاریابی، مدیران وب سایت یا توسعه دهندگان ایده آل است. جدای از رایگان بودن اون، بهترین چیز در مورد این ابزار تحلیل سئو، این هست که افراد برای استفاده از اون نیازی به تخصص ندارند، چون که برای مبتدیان بسیار شهودی و عالی است.

ابزار تحلیل سئو

گوگل سرچ کنسول برای چه کسانی کاربرد دارد؟

  • صاحبان کسب و کار: حتی اگه خودتون از گوگل سرچ کنسول استفاده نمی‌کنین، باید از اون آگاه باشین، با اصول بهینه سازی سایت خودتون برای موتورهای جستجو آشنا بشید و بدونید چه ویژگی‌هایی توی جستجوی گوگل در دسترس هست.
  • متخصصان سئو یا بازاریابان: به عنوان فردی که به بازاریابی آنلاین تمرکز داره، گوگل سرچ کنسول به شما کمک میکنه تا ترافیک وب سایت خودتونه رو کنترل کنین، رتبه خودتون رو بهینه کنین و در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت خودتون تصمیم گیری آگاهانه بگیرید. می‌تونید از اطلاعات موجود توی گوگل سرچ کنسول برای تأثیرگذاری به تصمیم‌های فنی وب‌سایت و انجام تحلیل‌های بازاریابی پیچیده در ارتباط با سایر ابزارهای Google مانند Analytics، Google Trends و Google Ads استفاده کنید.
  • مدیران سایت: شما به عنوان مدیر سایت، به عملکرد سالم سایت خود اهمیت میدین. گوگل سرچ کنسول به شما امکان میده به راحتی خطاهای سرور، مشکلات بارگذاری سایت و مسائل امنیتی مثل هک و بدافزار رو کنترل کرده و در برخی موارد اونها رو برطرف کنین. همچنین می‌تونید از اون برای اطمینان از هرگونه تعمیر و نگهداری سایت یا تنظیماتی که انجام میدین با توجه به عملکرد جستجو استفاده کنید.
  • توسعه دهندگان وب: اگه نشانه گذاری و یا کد واقعی رو برای سایت خودتون ایجاد می‌کنید، گوگل سرچ کنسول به شما کمک میکنه تا مشکلات رایج توی نشانه گذاری، مثل خطاها توی داده‌های ساختاریافته رو کنترل و حل کنید.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: تبلیغات کلیکی گوگل

مزایای استفاده از گوگل سرچ کنسول

  • نظارت و افزایش دید ارگانیک: به زبون ساده، دید ارگانیک به این معناست که وب سایت شما چقدر توی نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو قابل مشاهده است و تجزیه و تحلیل اون کلید بهبود اون هست!
  • درک عملکرد کلمه کلیدی: یکی از پرکاربرد ترین ویژگی های گوگل سرچ کنسول درک عملکرد کلمه کلیدی هست. توی این مزیت، در زیر برگه عملکرد کنسول جستجوی گوگل، پرس و جوهای نتایج جستجو رو پیدا خواهید کرد که به شما این امکان رو میده که پرس و جوها یا کلمات کلیدی برتر خودتون رو تجزیه و تحلیل کنید.
  • تجزیه و تحلیل صفحات با عملکرد برتر خود: یکی دیگه از ویژگی‌های عالی که می‌خواین بارها و بارها در مورد کنسول جستجوی Google از اون استفاده کنید، صفحات با عملکرد برتر است. ارزیابی صفحات با عملکرد برتر سایت شما، یه راه مطمئن برای مشاهده اینکه چه صفحاتی توی جستجوی شما بیشترین عملکرد رو دارن، ارائه تفکیک به کلیک ها، نمایش ها، CTR و موقعیت است.
  • دریافت هشدارهای ارزشمند: یه ویژگی طراحی شده برای کسانی که زمان کوتاهی دارن یا چندین حساب رو به طور همزمان مدیریت میکنن، دریافت هشدارهای ارزشمند هست. پیام‌های گوگل سرچ کنسول که در رابط Google Search Console و از طریق ایمیل ارائه می‌شن، میتونن ایمیل شما رو در صورت شناسایی مشکلات به عنوان مثال امنیتی یا خزیدن مطلع کنن. این یکی از ویژگی های ارزشمند این ابزار تحلیل سئو است و میتونه مدیریت سایت شما (یا چندین سایت) رو خیلی آسون تر از قبل کنه!
  • نمایش ایندکس صفحات: استفاده از گوگل سرچ کنسول به شما این امکان رو میده که با وارد کردن آدرس صفحه مورد نظرتون، متوجه بشید که آیا اون صفحه ایندکس شده یا نه! این مزیت به شما کمک میکنه که ایندکس نشدن برخی صفحاتتون رو زودتر تشخیص بدین و از روش های متفاوت دیگه‌ای برای ایندکس کردنشون استفاده کنین و در نهایت سایت شما با مشکلات جدی مواجه نمیشه.
  • بهبود بخشیدن امتیاز های مهم وب سایتتون: با تمرکز بیشتر و بیشتر به Core Web Vitals و نقش اونها توی عملکرد سایت شما و در نهایت تجربه کاربر شما، همه ما باید به هر منبعی که می تونیم برای افزایش امتیازات خودمون روی بیاریم. Core Web Vitals گوگل سرچ کنسول، بهترین راه برای انجام این کار است. شما با ارائه گزارشی از عملکرد موبایل و دسکتاپ Core Web Vitals، می‌تونید دقیقاً ببینید که Google چطوری URL‌های شما رو برای هر دو دستگاه امتیاز میده.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: یواست

Check My Links ابزار تحلیل سئو

·       Check My Links

برای اطمینان از اینکه لینک های شما توی یه وب سایت، چه خارجی و چه داخلی، به درستی کار میکنن، میتونید از Check My Links استفاده کنین. این جستجوگر لینک شکسته شناسایی و تعمیر لینک هایی که شکسته یا پیوند ضعیفی دارن رو خیلی آسون‌تر میکنه. Check My Links به شما هشدار میده که پیوندی با برجسته کردن قرمز رنگ شکسته بشه و شناسایی اون در بین سایر پیوندهای فعال آسون‌تر میشه.

به عنوان مثال، ویکی‌پدیا رو در نظر بگیرین: صفحه ویکی‌پدیا برای عبارت «بازاریابی» کمتر از 485 پیوند داره. Check My Links نه تنها تونست این عدد رو در عرض چند ثانیه شناسایی کنه، بلکه یه لینک شکسته رو هم پیدا کرده و برجسته میکنه.

این ابزار تحلیل سئو هم مثل Search Console کاملا رایگان هست و استفاده از اون خیلی آسونه. نیازی نیست که توی اون متخصص باشین چون عملکردهای اون به خوبی توضیح داده شده و انجام این تجزیه و تحلیل بسیار شهودی است.

مزایای کلیدی استفاده از Check My Links

  • همه پیوندهای موجود توی یه صفحه رو بررسی میکنه، بدون نیاز به کمک شما.
  • My Links پیوندهای شکسته رو برجسته میکنه تا بتونید اونها رو بررسی کنین. اگه پیوندهای داخلی خراب شدن، پیوندها یا صفحات خودتون رو به‌روزرسانی کنید تا برای خوانندگان کار کنن و خزنده‌های موتور جستجو رو گیج نکنن.
  • Check My Links یک راه ساده برای کپی کردن همه پیوندهای بد یک صفحه توی کلیپ بورد به شما ارائه میده. تنها با یه کلیک، اطلاعات لازم برای بهینه سازی محتوای خودتون رو با حذف، به روز رسانی یا جایگزینی لینک‌های بد در اختیار دارید.

محدودیت های Check My Links

  • Check My Links بسیار کندتر از اون چیزی که انتظار دارید کار میکنه، بنابراین شما فقط می خواهید از اون توی صفحات با اولویت بالا استفاده کنید. اگه می‌خواین کل وب‌سایت رو ممیزی کنید، باید ابزار تحلیل سئوی سریع‌تر و جامع‌تری رو انتخاب کنید. این سایت، تلاش میکنه تا اطلاعات عملی رو به کاربران خودش ارائه بده که میتونه منجر به بهینه سازی بهتر موتورهای جستجو بشه.
  • بررسی My Links به شما اجازه نمیده بیش از یک صفحه رو توی یه زمان بررسی کنید. از اونجایی که این افزونه کروم است، فقط پیوندهای صفحه‌ای رو که توی مرورگر خودتون باز کردین بررسی میکنه.
  • Check My Links ابزار تحلیل سئو خیلی هوشمندانه‌ای نیست. افزونه کروم هر پیوندی رو توی یه صفحه که به اون میرسه بررسی میکنه. یه ابزار تحلیل سئو هوشمندتر لینک هایی رو که بارگذاری اونها زمان زیادی طول میکشه نادیده میگیره. متأسفانه، این بدان معناست که می‌تونید 30 دقیقه منتظر بمونید تا ابزار تحلیل سئو یه پیوند رو قبل از اینکه به پیوندهای پایین‌تر صفحه منتقل بشه، مرور کنه.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: برندسازی

ابزار تحلیل سئو

·       SEO Report Card

SEO Report Card یه وب سایت رایگان و فقط انگلیسی از UpCity هست که به شما امکان میده که وب سایت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین تا رقابت رو تعیین کنین، یعنی شرکت شما چطوری با سایر شرکت‌هایی که رقبای مستقیم شما هستن، مقایسه میشه. در ازای برخی از اطلاعات تماس شما، SEO Report Card گزارشی ایجاد میکنه که این گزارش موارد زیر رو تعریف میکنه:

  • تجزیه و تحلیل رتبه بندی: این تجزیه و تحلیل رتبه بندی وب سایت شما توی گوگل، یاهو و بینگ هست! رتبه بندی شما بر اساس کلمه کلیدی اولیه‌ای است که برای ایجاد گزارش انتخاب کردید.
  • لینک بیلدینگ: شمارش دقیق تعداد وب سایت‌هایی که به سایت شما لینک میدن رو به شما میده.
  • تجزیه و تحلیل توی سایت: به شما این امکان رو میده که تعیین کنین تا چه حد توی ترکیب کلمه کلیدی اصلی خودتون توی وب سایت خودتون، موفق بودین.
  • دسترسی به وب سایت: این بخش به زمان بارگذاری و سهولت دسترسی که خزنده‌ها توی سایت شما دارن، تمرکز داره.
  • معیارهای اعتماد: خلاصه‌ای از سطح اعتماد یا اعتبار سایت شما رو نشون میده.

ایجاد یک SEO Report Card چقدر طول می‌کشد؟

بر اساس شنیده‌ها، سئوکاران می تونن از 30 دقیقه تا چند ساعت در ماه برای هر SEO Report Card  وقت بذارن. این مسئله به چند عامل بستگی داره:

  • مسئولیت‌های شما توی پروژه
  • پیچیدگی پروژه
  • تجربه و دانش شما توی سئو
  • تجربه و دانش تجزیه و تحلیل داده شما
  • فرمت گزارش دهی که شما و مشتریانتون ترجیح میدین

ابزار تحلیل سئو

·       وب سایت گریدر

توی سال 2007، HubSpot ابزار تحلیل سئو رایگانی به اسم Website Grader رو راه اندازی کرد، که هدف اون کمک به کسب و کارها برای کشف فرصت‌های بهینه سازی برای بهبود نتایج موتور جستجوی خود است. وب سایت گریدر گزارش‌های سفارشی رو بر اساس معیارهای زیر تولید میکنه:

  • عملکرد: اندازه صفحه، سرعت و سایر مشخصات سایت رو تجزیه و تحلیل میکنه.
  • سازگاری با موبایل: بررسی می‌کنه که آیا وب‌سایت شما با دستگاه‌های تلفن همراه از نظر واکنش‌پذیری و قابلیت مشاهده سازگار هست یا نه.
  • سئو: با توجه به عواملی مثل عنوان صفحه و توضیحات متا، تعیین کنین که آیا وب سایت شما به راحتی پیدا میشه.
  • امنیت: تجزیه و تحلیل عناصری مثل گواهینامه‌های SSL، بنابراین می تونید به کاربران نشون بدین که سایت شما برای ارسال اطلاعات تماس امن است.

نمره گرید وب سایت شما چگونه محاسبه می شود؟

Siteimprove با استفاده از «شاخص قطعیت دیجیتال» عملکرد سایت شما رو محاسبه میکنه. این امتیاز معیار اصلی کیفیت و پتانسیل سایت شما است. مجموع امتیاز DCI شما ترکیبی از سه امتیاز هست که در سه زیر شاخه تقسیم شده:

  • سئو: کشف، خزیدن و فهرست کردن سایت شما برای موتورهای جستجو چقدر آسونه؟
  • تضمین کیفیت: سایت شما چقدر بدون خطا، معتبر و قابل اعتماد است؟
  • دسترسی به وب سایت: سایت شما تا چه اندازه استانداردهای دسترسی به وب رو رعایت میکنه؟

برای رسیدن به امتیاز DCI، گرید کننده وب سایت، سایت شما رو برای بیش از 200 شاخص کیفیت و عملکرد اسکن میکنه.

علاوه بر اینکه به سادگی به شما امتیاز میده، رتبه بندی وب سایت Siteimprove توصیه‌های خاصی در مورد چگونگی بهبود اون ارائه میده. هر اقدام توصیه شده مستقیماً با امتیاز عددی مرتبط است. هنگامی که هر یک از مشکلات رو حل و فصل کردین، در نتیجه باید شاهد افزایش امتیاز DCI خودتون باشین.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: یادگیری یا برون سپاری

·       Google PageSpeed Insights

PageSpeed ​​Insights یه ابزار تحلیل سئو رایگان گوگل است که به شما کمک میکنه عملکرد وب سایت خودتون رو بررسی کنین تا بدونید چه چیزی رو باید توی صفحه خودتون بهبود بدین تا سرعت دسترسی تا حد امکان بهینه باشه و در نتیجه از، از دست دادن کاربران علاقه‌مند به محصول یا خدمات خودتون جلوگیری کنین. در میان عملکردهای اصلی خود، این ابزار تحلیل سئو، امتیاز سرعت و بهینه سازی رو در اختیار شما قرار میده، یعنی عملکرد فعلی وب سایت شما رو اندازه گیری میکنه، همچنین لیستی از اقدامات توصیه شده برای اعمال توی سایت شما که بهتون توی بهبود نتایج کمک میکنه. این روش‌ها توی بهبود تجربه کاربر با وب‌سایت کمک بزرگی خواهند کرد.

امتیاز PageSpeed Insights شما چگونه بر سئو تأثیر می گذارد؟

گوگل سایت شما رو از طریق PSI اجرا نمیکنه و از اون برای رتبه بندی شما استفاده نمیکنه، ولی این امتیاز تا حدی بر اساس سرعت صفحه است، یعنی یه فاکتور رتبه بندی تایید شده گوگل. زمان بارگذاری آهسته کاربران رو ناامید میکنه و باعث میشه که سایت شما رو رها کنن. اما در صورتی که صفحات به سرعت بارگذاری بشن، بازدیدکنندگان احتمال بیشتری برای موندن و تعامل با سایت شما دارن. این مسئله منجر به تجربه کاربری بهتر میشه و موتورهای جستجو به سایت هایی که تجربه صفحه عالی رو برای بازدیدکنندگان ارائه میدن، پاداش میدن.

 

بنابراین، بهبود نمره PSI شما احتمالاً تأثیر مثبتی به رتبه بندی جستجوی شما خواهد داشت.

درک و بهبود موقعیت سئو چیز پیچیده و غیرقابل دسترس نیست. حتی یه وب‌سایت بدون بهینه‌سازی سئو همچنان می‌تونه به موقعیت طبیعی عالی دست پیدا کنه، البته تا زمانی که استراتژی خوبی داشته باشه. اما مهم است که در هنگام بهبود تجسم خودتون توی گوگل، مزایایی رو که به ما ارائه میده در نظر بگیریم. اگه از روش‌های خوب سئو استفاده کنید و از بهترین ابزار تحلیل سئوها مثل موارد ذکر شده توی این مقاله استفاده کنید، می‌تونید شانس نمایش وب‌سایت خودتون رو توی پاسخ به سؤالات جستجوی بیشتر و بیشتر نشان ‌داده ‌شده، خیلی افزایش بدین.

ما در بهین آوا انواع خدمات مناسب برای کسب و کار شما را پیشنهاد میکنیم که شامل طراحی سایت، طراحی گرافیک، خدمات سئو، خدمات گوگل ادز، طراحی کاتالوگ دیجیتال و حتی خدمات اینستاگرام و ادمینی سایت و … است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *