روش ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز یا conversion Tracking چگونه است؟

معرفی 4 روش برای ردیابی نرخ تبدیل یا {conversion Tracking}

این روزا تبلیغات در بین مردم خیلی جا خوش کرده و خیلی از کسب و کارها با کمک همین گزینه پیشرفت میکنن، به همین دلیل بازار تبلیغات خیلی پرطرفدار هست. یکی از پلتفرم‌هایی که تو تبلیغات حرفی برای گفتن داره، گوگل ادز هست. از طرفی این رو باید بدونید که فقط یه طرف قضیه رو داریم میگیم و اگه تبلیغات به شکل درستی عنوان نشه ممکنه حتی به سقوط یه کسب و کار منجر بشه.

یه مسئله‌ای که خیلی برای خدمات گوگل ادز مهمه، ردیابی نرخ تبدیل هست، برای همین می‌خوایم تو این مقاله که تو سایت بهین آوا هست در مورد اینکه ردیابی نرخ تبدیل چیه، به چه دردی میخوره و کلی اطلاعات دیگه در مورد صحبت کنیم. پس تو همین صفحه بمون تا بتونی ی تکونی به کسب و کارت بدی.

ردیابی نرخ تبدیل

ردیابی نرخ تبدیل یعنی چی؟

اول از همه بگیم که تبدیل یا conversion چی هست، به طور کلی وقتی یه فردی روی تبلیغات شما کلیک میکنه و یه فعالیت مشخصی انجام میده، این عمل به عنوان یه تبدیل شناخته میشه. تبدیل به شما کمک میکنه تا شما متوجه بشید که تبلیغات شما چه قدر موثر هست. حالا ردیابی نرخ تبدیل به معنی اعمال ابزارها و اقداماتی هست که بشه با کمک از اون این تبدیل‌ها رو محاسبه کرد. این سیستم به حدی مهمه که نمیشه تو یه متن از اهمیتش براتون صحبت کرد و مطالبش به بخش‌های مختلفی تقسیم میشه که تو هر بخش به طور جداگانه بهشون می‌پردازیم.

دریافت مشاوره فوری برای سئو سایت
هر سوالی دارید از کارشناسان ما بپرسید!

برای دریافت هر یک از خدمات و یا دریافت مشاوره رایگان میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: تبلیغ کسب و کارها در گوگل ادز

چرا تو گوگل ادز ردیابی نرخ تبدیل مهمه؟

همینطور که گفتیم نرخ تبدیل به عنوان یکی از عوامل کلیدی تو گوگل ادز شناخته میشه و همین عامل باعث شده تا انتخاب و مدیریت صحیح نرخ تبدیل در تبلیغات گوگل تاثیر مستقیمی روی میزان بازدهی و سودآوری کمپین‌های تبلیغاتی داره. با همه‌ی این عوامل متوجه میشیم که ردیابی نرخ تبدیل یه امر حیاتی تو بخش تبلیغات آنلاین به شمار میاد. برای جواب به این سوال که چرا این مورد تو گوگل ادز مهمه باید به موارد پایین اشاره کنیم.

  1. سنجش اثربخشی کمپین‌ها: با ردیابی نرخ تبدیل، می‌تونید بفهمید کدوم کمپین‌ها، گروه‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی بهتر عمل می‌کنن و نرخ تبدیل بیشتری دارن. این اطلاعات به شما کمک می‌کنه تا عواملی رو که منجر به موفقیت می‌شن شناسایی کنید و روی اونها تمرکز کنید. همچنین می‌تونید از این اطلاعات برای شناسایی و حذف کمپین‌ها و کلمات کلیدی کم‌بازده استفاده کنید تا پول خودتون رو صرف تبلیغات ارزشمندتر کنید.
  2. بهینه‌سازی تبلیغات: با دونستن نرخ تبدیل، می‌تونید تبلیغات خودتون رو برای افزایش نرخ تبدیل بهینه‌سازی کنید. می‌تونید این کار رو با تست عناوین و توضیحات مختلف آگهی، صفحات فرود و پیشنهادات انجام بدید.
  3. تحلیل بازگشت سرمایه (ROI): نرخ تبدیل یکی از معیارهای کلیدی برای محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) تبلیغات گوگل ادز شماست. با دونستن ROI، می‌تونید بفهمید که آیا تبلیغات شما به اندازه کافی سودآور هست یا نه و در صورت نیاز، تغییراتی در استراتژی خودتون ایجاد کنید.
  4. درک رفتار مشتری: هدف اصلی تبلیغات جذب مشتری هست و نرخ تبدیل هم کارهای مربوط به رفتارهای مشتری میشه. ردیابی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کنه تا مسیر تبدیل مشتری رو درک کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنه تا بفهمید مشتریان شما قبل از تبدیل شدن چه کارهایی انجام می‌دن و چگونه می‌تونید تجربه اونها رو در وب‌سایت خودتون بهبود ببخشید.
  5. تعیین اهداف واقع‌بینانه: با دونستن نرخ تبدیل تاریخی، می‌تونید اهداف واقع‌بینانه‌ای برای کمپین‌های تبلیغاتی آینده خودتون تعیین کنید. این امر به شما کمک می‌کنه تا انتظارات خودتون رو مدیریت کنید و از ناامیدی جلوگیری کنید.
  6. استفاده از استراتژی‌های مزایده خودکار: گوگل ادز دارای چندین استراتژی مزایده خودکار هست که می‌تونید از اونها برای بهینه‌سازی پیشنهادات خودتون برای نرخ تبدیل استفاده کنید. این استراتژی‌ها می‌تونن به شما کمک کنن تا از حداکثر بازگشت سرمایه خودتون اطمینان حاصل کنید.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: روش های نوین جذب مخاطب

ردیابی نرخ تبدیل به چند نوع تقسیم میشه؟

ردیابی نرخ تبدیل به چند نوع تقسیم میشه؟

حالا که با اینکه نرخ تبدیل چیه و چرا مهمه صحبت کردیم، مورد بعدی که بررسی اونم خیلی مهمه، انواع ردیابی نرخ تبدیل هست، ردیابی نرخ تبدیل رو میشه به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد، که هر کدوم کاربرد و مزایای خاص خودشون رو دارن. در اینجا به چند نمونه از رایج‌ترین نوع‌های ردیابی نرخ تبدیل اشاره می‌کنیم:

  1. بر اساس نوع تبدیل:
  • خرید آنلاین: این نوع ردیابی، تعداد و ارزش خریدهایی که از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن انجام میشه رو اندازه‌گیری می‌کنه.
  • ثبت نام: این نوع ردیابی، تعداد کاربرانی که در خبرنامه، فرم تماس یا سایر فرم‌های ثبت نام شرکت می‌کنن رو اندازه‌گیری می‌کنه.
  • دانلود: این نوع ردیابی، تعداد دفعاتی که یک فایل، سند یا محتوای دیگه از وب‌سایت دانلود میشه رو اندازه‌گیری می‌کنه.
  • تماشای ویدئو: با کمک نرخ تبدیل تماشای ویدئو، شما می‌تونید تعداد دفعاتی که یک ویدیو به طور کامل یا تا حدی تماشا میشه رو اندازه‌گیری کنین.
  • کلیک بر روی دکمه: اگه به دنبال این هستین که تعداد دفعاتی که کاربران روی دکمه‌های خاصی، مثل دکمه “خرید” یا “ثبت نام” کلیک می‌کنن رو اندازه‌گیری بگیرین، حتما از نرخ تبدیل کلیک روی دکمه استفاده کنین.
  1. بر اساس کانال بازاریابی:
  • بازاریابی جستجو: بازاریابی جستجو، نرخ تبدیل رو برای ترافیک وب‌سایت که از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ بدست میاد، اندازه‌گیری می‌کنه.
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: با کمک بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، شما می‌تونید نرخ تبدیل رو برای ترافیک وب‌سایت که از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر بدست میاد رو اندازه‌گیری کنین.
  • بازاریابی ایمیلی: این نوع ردیابی، نرخ تبدیل رو برای کاربرانی که از طریق ایمیل به وب‌سایت هدایت میشن، اندازه‌گیری می‌کنه.
  1. بر اساس دستگاه:
  • دسکتاپ: ردیابی دسکتاپ این امکان رو به شما میده تا نرخ تبدیل رو برای ترافیک وب‌سایت که از طریق کامپیوترهای دسکتاپ بدست میاد، اندازه‌گیری کنین.
  • موبایل: این نوع ردیابی، نرخ تبدیل رو برای ترافیک وب‌سایت که از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بدست میاد، اندازه‌گیری می‌کنه.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: ROI یا نرخ بازگشت سرمایه گوگل ادز چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

 

ردیابی نرخ تبدیل

چه روش‌هایی برای ردیابی نرخ تبدیل وجود داره؟

روش‌های مختلفی برای ردیابی نرخ تبدیل وجود داره که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. برای اینکه بتونید تو بخش نرخ تبدیل خیلی ماهر بشید باید این سری از مسائل رو به خوبی بدونین رو بتونید براساس نیازتون بهترین شو انتخاب کنین. در اینجا به طور خلاصه به چند روش رایج اشاره می‌کنم:

1. استفاده از ابزارهای تحلیل وب:

  • :Google Analytics این ابزار به طور رایگان توسط گوگل ارائه میشه و میتونه برای ردیابی طیف گسترده‌ای از تبدیل‌ها، از جمله خرید آنلاین، ثبت نام، دانلود و تماشای ویدیو استفاده بشه.
  • Adobe Analytics: این ابزار قدرتمندتر از Google Analytics هست و امکانات بیشتری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه میده، اما هزینه اشتراک داره.
  • :Matomo Matomo منبع باز هست و جایگزینی برای Google Analytics و Adobe Analytics محسوب میشه.

2. استفاده از پیکسل‌های ردیابی:

  • پیکسل فیسبوک: این پیکسل رو میشه به وب‌سایت خودتون اضافه کرد تا بتونید نرخ تبدیل رو برای تبلیغات فیسبوک ردیابی کنید.
  • پیکسل گوگل ادز: با کمک پیکسل گوگل ادز می‌تونید بتونید نرخ تبدیل رو برای تبلیغات گوگل ادز ردیابی کنین و با دنیای نرخ تبدیل آشنا بشین.
  • پیکسل‌های بازاریابی وابسته: این پیکسل‌ها رو میشه به وب‌سایت خودتون اضافه کرد تا بتونید نرخ تبدیل رو برای ترافیک وب‌سایت که از طریق لینک‌های وابسته بدست میاد، ردیابی کنید.

3. استفاده از کدهای سفارشی:

می‌تونید از کدهای سفارشی HTML و JavaScript برای ردیابی تبدیل‌های خاص استفاده کنید. این روش برای کاربرانی که دانش فنی دارن مناسبه.

4. استفاده از ابزارهای A/B تست:

ابزارهای A/B تست به شما امکان میدن تا دو نسخه مختلف از یک صفحه وب رو با هم مقایسه کنید و ببینید کدوم نسخه نرخ تبدیل بالاتری داره. این روش برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل بسیار مفیده.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: هزینه طراحی کاتالوگ دیجیتال

مراحل راه‌اندازی Conversion Tracking در گوگل ادز

حالا که با ابزارهای مهمه راه‌اندازی ردیابی نرخ تبدیل آشنا شدین، باید اطلاعاتی هم از مراحل اون داشته باشید. برای این کار باید چند تا اقدام انجام بدین و این نکته رو از یاد نبرید که باید وب سایتی برای قرار دادن کد Google tag داشته باشین. این مراحل به این صورت هستن که:

  • اول از همه باید مشخص کنین که چه اقدامی رو میخواین ردیابی کنین، و بعدش وارد حساب کاربری گوگل ادز بشین. تو گوشه سمت راست گزینه Conversion که تو زیر بخش Measurement قرار داره، انتخاب کنین.
  • حالا +New conversion action بزنین و website رو انتخاب کنین، دامنه وب سایت رو وارد کنین سایتتون رو اسکن کنین و تا تگ گوگل نصب بشه.
  • از بین گزینه‌های تنظیم دستی یا تنظیم url یکی رو باید انتخاب کنین، این نکته رو بدونین که هر کدوم از این موارد ویژگی خودشون رو دارن و نمیشه گفت کدومش بهتره.
  • حالا نوبت اینکه بریم سراغ تنظیمات Google tag، اگه این مورد رو نصب کردین و نرخ تبدیل رو با url ایجاد کردین می‌تونین اطلاعات مربوطه رو مشاهده کنین.
  • تو بخش آخر هم که همه کارها رو انجام دادین باید به سراغ بررسی وضعیت گوگل تگ برین، وارد حسب کاربری خودتون تو گوگل ادز بشین و از منوی سمت راست بالا به بخش Conversions برین. تو جدول Conversion actions اطلاعات مختلفی از ردیابی نرخ تبدیل، فعال‌بودن یا فعال نبودن تگ‌ها اومده. می‌تونید تنظیمات این جدول را باتوجه ‌به اهداف خودتون تغییر بدین.

ردیابی نرخ تبدیل

نکات مهم در مورد نرخ تبدیل

با وجود خوبی‌هایی که نرخ تبدیل داره باید این رو بدونید که این گزینه رو حتما باید با دانش کافی تو زمینه‌اش انجام بدین و اگه خطایی صورت بگیره ممکنه منجر به از بین رفتن همه زحمت‌های شما و ضرر براتون بشه. نکاتی که باید بعد از راه‌اندازی نرخ تبدیل در گوگل ادز به آنها توجه کنید

1. به طور مرتب گزارش‌های تبدیل خود را بررسی کنید:

فراوانی: گزارش‌های تبدیل خودتون رو به طور روزانه یا هفتگی بررسی کنید تا از عملکرد کمپین‌های خود مطلع باشید.

معیارها: به معیارهای کلیدی مانند نرخ تبدیل، هزینه به ازای تبدیل و ارزش عمر مشتری توجه کنید.

روندها: به دنبال روندها در داده‌های خودتون باشید تا بتونید الگوها را شناسایی کنید و بر اساس همون الگوها کارهاتون رو انجام بدین.

2. کمپین‌های خود را بر اساس داده‌های تبدیل بهینه‌سازی کنید:

کمپین‌های کم‌بازده را تنظیم یا متوقف کنید: کمپین‌هایی که نرخ تبدیل پایینی دارند را شناسایی کنید و آنها را تنظیم یا متوقف کنید تا بازدهی سایتتون پایین نیاد.

بودجه را به کمپین‌های با عملکرد بالا اختصاص دهید: بودجه خودتون رو به کمپین‌هایی که نرخ تبدیل بالایی دارند اختصاص بدین.

کلمات کلیدی کم‌بازده را حذف کنید: کلمات کلیدی که ترافیک زیادی ایجاد می‌کنند اما منجر به تبدیل نمی‌شوند را حذف کنید و به جاش از کلمات سئو شده استفاده کنین.

عنوان‌ها و توضیحات تبلیغات خود را بهبود بخشید: عنوان‌ها و توضیحات تبلیغات خود را طوری بنویسید که کلیک‌ها و تبدیل‌ها را افزایش بدن.

صفحات فرود خود را بهینه کنید: صفحات فرود خود را طوری طراحی کنید که کاربران را به انجام اقدام مورد نظر ترغیب کند.

3. از A/B تست برای آزمایش عناصر مختلف کمپین‌های خود استفاده کنید:

عنوان‌ها و توضیحات تبلیغات: عنوان‌ها و توضیحات مختلف تبلیغات را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک کلیک‌ها و تبدیل‌ها را بیشتر افزایش می‌دهد.

کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک ترافیک باکیفیت‌تری را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند.

صفحات فرود: صفحات فرود مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک نرخ تبدیل بالاتری دارد.

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد: نمونه کاتالوگ دیجیتال

4. از داده‌های تبدیل خود برای ایجاد مخاطبان سفارشی استفاده کنید:

مخاطبان بر اساس رفتار: مخاطبانی رو بر اساس اقداماتی که در وب‌سایت شما انجام داده‌اند (مانند بازدید از یک صفحه خاص یا افزودن محصول به سبد خرید) ایجاد کنید.

مخاطبان مشابه: مخاطبانی را بر اساس شباهت به مشتریان فعلی خود ایجاد کنید.

مخاطبان remarketing: مخاطبانی را که قبلاً از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند اما هنوز تبدیل نشده‌اند، ایجاد کنید.

5. از ابزارهای اتوماسیون برای ساده‌سازی فرآیند بهینه‌سازی استفاده کنید:

Google Ads Scripts: از Google Ads Scripts برای خودکارسازی وظایف مانند تنظیم پیشنهادات و توقف کمپین‌های کم‌بازده استفاده کنین تا با نکات مثبت این گزینه آشنا بشین.

Google Optimize: از Google Optimize برای آزمایش A/B عناصر مختلف وب‌سایت خود و یافتن مواردی که نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد، استفاده کنین.

 

در این صفحه به نقل از وبسایت یکتانت نکات مهمی خدمت شما مطرح کرده ایم:

“با هر بودجه‌ای می‌توانید در گوگل تبلیغ کنید؛ چون هیچ مبلغ حداقلی وجود ندارد. درست است که رقابت سر بعضی کلمات کلیدی داغ و هزینه‌ٔ آن بالاست؛ ولی همچنان بیشتر کیوردها قیمت بالایی ندارند. از طرفی با نرخ تبدیل بالایی که می‌توانیم از تبلیغات گوگل بگیریم، هزینه‌ها جبران می‌شوند.

به‌علاوه، می‌توانید با تعیین سقف بودجهٔ روزانه، حداکثر بید و… میزان هزینهٔ روزانه و ماهانهٔ هر تبلیغ را محدود کنید. با این کار، لازم نیست بیست‌وچهارساعته تبلیغ خود را رصد کنید تا مبادا هزینه از بودجه بالاتر برود.

با حذف تبلیغ‌های کم‌بازده هم و صرف هزینهٔ آن‌ها برای تبلیغ‌های پربازده هم به کنترل هزینه‌های تبلیغات خود کمک می‌کنید.

همچنین، در تبلیغات سرچ گوگل، ما فقط وقتی هزینه می‌پردازیم که کلیکی انجام شده باشد و تعداد نمایش‌ها اصلاً مهم نیست! “

با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که ردیابی نرخ تبدیل در گوگل ادز یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بهبود عملکرد تبلیغات آنلاین هست. با استفاده از این ابزار، می‌تونید عملکرد تبلیغات خودتون را بهبود ببخشید و هزینه‌های تبلیغات را کاهش بدید. از اونجا که نرخ تبدیل می‌تونه به عنوان یکی از معیارهای مهم موفقیت یک تبلیغات آنلاین در نظر گرفته بشه، ردیابی و بهینه‌سازی این معیار امری ضروری است. در نهایت، با توجه به اهمیت نرخ تبدیل در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، استفاده از ابزار ردیابی نرخ تبدیل گوگل ادز توانایی بهبود عملکرد تبلیغات آنلاین شما را افزایش خواهد داد.

دریافت مشاوره فوری برای سئو سایت
هر سوالی دارید از کارشناسان ما بپرسید!

برای دریافت هر یک از خدمات و یا دریافت مشاوره رایگان میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *