طراحی سایت دایرکتوری در سریع ترین زمان ممکن

سایت دایرکتوری

همه‌ی ما میدونیم که اینترنت به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباطی و جستجوی اطلاعات شناخته می‌شه. با توجه به اهمیت این مورد و استفاده روزافزون افراد از این تکنولوژی، وب سایت‌ها به عنوان واسطه‌ای برای دسترسی به اطلاعات و خدمات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار هستن. به همین خاطر سایت‌های زیادی برای هر موضوعی وجود دارن که طراحی سایت دایرکتوری می‌تونه به جذب افراد به اون سایت خیلی کمک کننده باشه. به همین خاطر تو این مقاله می‌خواییم به بررسی این نوع سایت و هر اطلاعاتی که تو روند طراحی سایت برای شما مهمه، بپردازیم پس تا آخرش با ما همراه باشید تا از این طراحی سایت جا نمونید.

طراحی سایت دایرکتوری چیست؟

خوب اول از همه بهتره که بدونیم اصلا طراحی سایت دایرکتوری چی هست؟ طراحی این نوع سایت‌ها به معنای ایجاد یک بستری هست که به عنوان یک مرجع برای جمع آوری، دسته‌بندی اطلاعات و منابع مختلف برای یک موضوع خاص عمل می‌کنه. سایت دایرکتوری به کاربران این امکان رو می‌ده تا با جستجو در دسته‌بندی‌های مختلف به راحتی به اطلاعات مورد نظر خودشون دسترسی پیدا کنن.

طراحی این نوع سایت شامل ایجاد ساختار مناسب برای دسته‌بندی‌ها، افزودن قابلیت جستجو، ارائه امکانات فیلترینگ و مرتب سازی، طراحی صفحات داخلی و خارجی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو مثل گوگل هست. به طور کلی هدف اصلی طراحی سایت دایرکتوری اینکه یک محیط مناسب ویژه کاربران برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مورد نظرشون فراهم بشه و با موارد به کار رفته افراد زیادی رو به خودشون جذب کنن.

سایت دایرکتوری

مزایای طراحی سایت دایرکتوری

تو دنیای اینترنتی امروزی که اطلاعات به سرعت در حال گسترش هست، اهمیت دسترسی به اطلاعات معتبر و مرتبط بیش از بیش اهمیت پیدا کرده. به همین خاطر سایت‌های دایرکتوری به عنوان یه پلتفرم مرکزی برای جمع آوری و ارائه اطلاعات متنوع و مفید به کاربران هر سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست. خیلی از افراد دوست دارن تا نکات مثبت این طراحی سایت رو بدونن به همین خاطر مزایای طراحی سایت دایرکتوری شامل موارد پایین هست.

  1. افزایش دسترسی: سایت دایرکتوری تو حوزه‌ای که فعالیت می‌کنه بیشتر مطالب مهم رو به کاربران خودش ارائه میده به همین خاطر یکی از نقاط مثبتش اینکه افراد به راحتی اطلاعات مورد نیاز خودشون رو پیدا می‌کنن.
  2. تبلیغات و بازاریابی: اگه تو بخش تبلیغات یه سرچی کنید، می‌بینید که ابزارهای خیلی زیادی برای تبلیغات وجود دارن که هر کدوم ویژگی منحصر بفرد خودشون رو به افراد نشون میدن. از طرفی یکی از مراحل تبلیغات موفق اینکه اطلاعات مهم رو در اختیار مشتری قرار بدین تا بدونه که سایت شما قابل اعتماد هست یا نه، خوب چی از این بهتر که از یک سایت دایرکتوری استفاده کنید.
  3. سئو: اهمیت سئو برای خیلی از افراد روشنه و گام‌های زیادی برای بالا بردن سئو سایت وجود داره، سایت دایرکتوری می‌تونه به بهبود سایت‌های معرفی شده کمک کنه. چرا که این سایت‌ها به طور مستقیم به یک منبع اعتباری مرتبط لینک داده میشن.
  4. ارتقا شبکه‌های اجتماعی: امروزه علاوه بر سایت‌ها بخشی از تبلیغات به شبکه‌های اجتماعی اختصاص داره، برای اینکه تو این بخش هم از رقبای خودتون جلو بزنید می‌تونید از سایت دایرکتوری استفاده کنید، اینطوری که تو بخش اطلاعات آدرس شبکه اجتماعی کاری‌تون رو هم می‌تونید قرار بدین.
  5. امکان مقایسه بهتر: با وجود سایت دایرکتوری کاربران به راحتی می‌تونن بین شرکت‌ها و کسب و کارها در یک صنعت مقایسه کنن و تصمیم بهتری رو برای همکاری یا خرید بگیرند.
  6. اطلاعات به روز: مبنای اصلی سایت دایرکتوری ارائه اطلاعات مهم به افراد هست، به همین خاطر این نوع سایت می‌تونه بروزرسانی مداوم اطلاعات شرکت‌ها و کسب و کارها رو فراهم کنه.

سایت دایرکتوری

انواع طراحی سایت دایرکتوری

همونطور که گفته شد برای داشتن یک سایت فعال و خوب لازمه که اقدامات زیادی رو انجام بدین، چون که یک سایت از عناصر و اجزای مختلفی تشکیل شده که با هم ارتباط دارن. در واقع همین عناصر هستند که تعیین می‌کنن تا یک سایت چطور عمل کنه. یکی از موارد طراحی سایت هست که هنر برنامه ریزی و استراتژی برای نمایش صفحات یک سایت محسوب میشه.

طراحان وب سایت با ترکیب زیادی از عناصر سعی دارن تا بهترین اون سایت رو تو هر حوزه‌ای تبدیل کنن. امروزه سایت دایرکتوری خیلی بین افراد رواج پیدا کرده به همین خاطر این مورد به انواع مختلفی تقسیم شده که هر کدوم نیاز یک سری از مخاطبان رو برطرف میکنه. از انواع طراحی سایت دایرکتوری میشه به موارد پایین اشاره کرد.

سایت دایرکتوری معمولی

اولین نوع سایت دایرکتوری نوع معمولی اون هست، با کمک این نوع سایت کاربران می‌تونن با استفاده از قابلیت جستجو و فیلترینگ به راحتی به اطلاعاتی که می‌خوان دست پیدا کنن. سایت دایرکتوری معمولی برای از بین بردن نیاز اولیه کسب و کارها و افراد به وجود اومده و گزینه خوبی هم برای بالا بردن سئو محسوب میشه.

دایرکتوری موقعیت مکانی

این نوع سایت‌ها امکان جستجو براساس مکان فیزیکی را فراهم میکنه، به طوری که کاربران می‌تونن کسب و کارها و خدماتی را که در نزدیکی مکان فعلی‌شون واقع شده‌اند، پیدا کنن. این دسته از سایت‌ها معمولا از نقشه‌های آنلاین برای نمایش سیستم‌های مکان دقیق کسب و کارها استفاده می‌کنن. به عنوان مثال اگه شما به دنبال رستوران، فروشگاه یا خدمات دیگه‌ای تو نزدیکی مکان خودتون هستید، یه سایت دایرکتوری موقعیت مکانی می‌تونه به شما کمک کنه تا به سرعت اطلاعات مورد نیاز خودتون رو پیدا کنید.

سایت دایرکتوری با امکان ارسال نظرات و امتیازدهی

اگر می‌خواید سایتی داشته باشید که نظرات و امتیازدهی براش فعال باشه، سایت دایرکتوری با امکان ارسال نظرات و امتیازدهی به شما پیشنهاد میشه. در واقع این سایت به کاربران این اجازه رو میده که نظرات و بازخورد خودشون رو در مورد محتوا یا خدمات موجود در آن ارسال کنن و بتونند به اون امتیاز بدن. این امتیازدهی معمولاً بر اساس سیستم امتیازدهی از یک تا پنج یا ده انجام میشه و به کاربران کمک می‌کنه تا بهترین محتواها یا خدمات را انتخاب کنن.

دایرکتوری با اشتراک ویژه

دایرکتوری با اشتراک ویژه به کاربران این امکان رو میده تا با پرداخت هزینه‌ای خاص به خدمات و امکانات اضافی دسترسی پیدا کنن. این اشتراک ویژه معمولاً شامل امکاناتی مانند دسترسی به محتوای اختصاصی، امتیازدهی و نظرات اختصاصی، امکان ارسال پیام به دیگر کاربران یا مدیران سایت، و یا دسترسی به ابزارها و ویژگی‌های ویژه‌ای هست. با اشتراک ویژه، کاربران می‌تونن از تجربه بهتری از استفاده از سایت دایرکتوری بهره‌مند شوند و به محتواها و خدمات اختصاصی دسترسی پیدا کنند که به سایر کاربران در دسترس نیست.

برای اینکه بهتر متوجه بشی سایت دایرکتوری چیه می تونی به سایت هایی مثل دیوار و شیپور و حتی سایت های تخصصی مثل سایت صنف ما مراجعه کنی. اینها همه نمونه هایی از سایت های دایرکتوری هستن.

طراحی سایت دایرکتوری

مراحل طراحی سایت دایرکتوری

حتما تا به حال با دایرکتوری‌های متعددی از جمله دایرکتوری‌ مربوط به مشاغل روبرو شدید. این دایرکتوری‌ها همه امکانات در یک حوزه مشخص را بصورت یکجا و بصورت لیستی به نمایش می‌گذارن تا انتخاب بهتری داشته باشیم. از طرفی به دلیل محبوبیت سایت‌های دایرکتوری خیلی از افراد به دنبال مراحل طراحی اینجور سایت‌ها هستن، این نکته رو هم از یاد نبرید که طراحی یه سایت دایرکتوری نیازمند برنامه ریزی دقیق و اجرای مراحل متعدد هست. این مراحل عبارتند از:

  1. تعریف اهداف و نیازمندی‌ها: خوب اول از همه باید اهداف و نیازمندی‌های سایت دایرکتوری رو مشخص کرد. برای این کار بهتره بدونید که این جور سایت‌ها چه اطلاعاتی رو ارائه میدن، چه قابلیت‌هایی باید داشته باشن و برای چه اهدافی طراحی میشن. اگه جواب این سوال‌ها را به خوبی بلد باشین می‌تونید هدف از طراحی سایت دایرکتوری رو به خوبی درک کنید.
  2. تحقیق و تحلیل بازار: در قدم دوم باید بازار و رقبا رو به خوبی بررسی کنید و از نیاز افراد به خوبی اطلاع داشته باشید. برای این کار باید تحلیل کنید که چه نوع اطلاعات و خدماتی برای افراد وجود داره و چه نوع نیازی به درد افراد میخوره.
  3. طراحی ساختار سایت: تا اینجا کارهایی که انجام دادین اینکه هدف از طراحی سایت دایرکتوری متوجه شدید و نیاز بازار رو به خوبی ارزیابی کردید. حالا نوبت به طراحی ساختار کلی سایت میرسه. برای این کار باید دسته بندی‌ها، صفحات اصلی، صفحات داخلی و روش‌های جستجو رو مشخص کنید. به طور مثال اگه سایت شما مرتبط به مشاغل هست، می‌تونید از افزونه دایرکتوری که به صورت رایگان وجود داره استفاده کنید. بعد از نصب این افزونه یک قسمت تحت عنوان Connections به پیشخوان شما اضافه میشه که خودش به قسمت‌هایی مثل افزودن ورودی، دسته بندی‌ها، قالب‌ها، نقش‌ها و تنظیمات تقسیم میشه.
  4. طراحی رابط کاربری: بعد از ساختار نوبت به طراحی بخش ظاهری سایت میرسه، پس باید طراحی شکل و رنگ بندی، ناوبری، فرم‌ها و … به شکل کاربر پسند طراحی و توسعه بدید.
  5. توسعه و پیاده سازی: توسعه و پیاده سازی از مهم‌ترین بخش برای طراحی هر سایتی شناخته میشه پس باید تمام تمرکز و تلاش خودتون رو برای این بخش به خرج بدید. باید از ابزارها و زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای ایجاد سایت استفاده کنید و هر قابلیت و امکاناتی که برای این بخش مهم هست رو به خوبی پیاده سازی کنید.
  6. تست و ارزیابی: در آخر هم باید سایت رو تست کنید و از عملکرد درست اون اطمینان داشته باشید، برای تست و ارزیابی باید از امکانات مختلف سایت برای اطمینان از عملکرد صحیح و رضایت کاربران استفاده کنید و سعی داشته باشید تا نقاط منفی سایت خودتون رو به نکات مثبت تبدیل کنید و مزایای سایت رو ارتقا بدید.

طراحی سایت دایرکتوری

طراحی سایت دایرکتوری برای چه کسب و کارهایی قابل اجرا هست؟

کسایی که می‌خوان طراحی این نوع سایت رو انتخاب کنن این سوال براشون به وجود میاد که طراحی سایت دایرکتوری برای چه کسب و کارهایی قابل اجرا هست؟ طراحی سایت به روش دایرکتوری برای انواع کسب و کارهایی قابل اجرا هست که نیاز به نمایش یا معرفی محصولات یا خدمات مختلف دارن و می‌خوان اطلاعات خودشون رو به صورت مرتب و دسته بندی شده نمایش بدن. این نوع سایت‌ها بیشتر برای ارائه اطلاعات مربوط به کسب و کارهای محلی، خدمات شهری، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز آموزشی، هتل‌ها و مکان‌های تفریحی مناسب هستن.

چگونه با سایت دایرکتوری کسب درآمد کنیم؟

 سایت دایرکتوری به عنوان یک وب‌سایت موفق، می‌تونه از طریق راه‌های مختلفی به ایجاد درآمد بپردازه. اولین راه استفاده از تبلیغات برای این نوع سایت هست، برای این کار می‌تونید از پلاگین‌های تبلیغاتی استفاده کنید و تبلیغات خودتون رو به سادگی در سایت قرار بدید. از طرفی درج آگهی‌های تبلیغاتی هم می‌تونه یه مورد خوب برای کسب درآمد شما باشه، با فروش بسته‌های تبلیغاتی به کاربران اجازه بدید آگهی خودتون رو در بالای نتایج قرار بدن هر بسته تبلیغاتی می‌تونه اولویت متفاوتی در نتایج جستجو داشته باشید. در آخر هم درج آگهی‌های پولی هم می‌تونه یه ایده کمک کننده برای شما باشه.

آیا سایت دایرکتوری قابلیت ارتقا دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی سایت دایرکتوری هم این قابلیت رو داره که خودش رو با این پیشرفت سازگار کنه، ارتقای یک سایت دایرکتوری می‌تونه شامل بهبود رابط کاربری، افزودن ویژگی‌های جدید، بهبود بهینگی و سرعت سایت، بهبود سئو و بهبود نرخ تبدیل باشه. با کمک این گزینه شما می‌تونید ترافیک بیشتری رو برای سایت خودتون داشته باشید و کسب و کارتون بیشتر به چشم بیاد. این به چشم اومدن هم باعث میشه تا خرید و فروش تو سایت شما بالا بگیره.

چه تکنولوژی‌هایی برای طراحی سایت دایرکتوری وجود داره؟

برای اینکه طراحی سایت خوبی داشته باشید باید ابزارهای مورد استفاده اون رو هم به خوبی بشناسید، چرا که این سری ابزارها هستند که به شما این امکان رو میدن که چطور سایت‌تون رو طراحی کنید. حالا که بحث ما در مورد سایت دایرکتوری هست، پس باید تکنولوژی این نوع سایت رو بدونیم.  جواب به این پرسش که چه تکنولوژی‌هایی برای طراحی سایت دایرکتوری وجود داره؟ میشه به موارد پایین اشاره کرد.

زبان‌های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت خیلی مهمه چون که این مورد هست که برای شما تعیین می‌کنه که صفحه شما چجوری عمل کنه. برای ساختاردهی صفحات و محتوای وب باید از HTML استفاده بشه. هر سایتی نیاز به این داره که طراحی و ظاهری خیلی خوبی داشته باشه به همین خاطر بیشتر طراحان سایت از CSS کمک می‌گیرن. از طرفی جاوا اسکریپت هم می‌تونه برای افزودن امکانات پویا و تعاملی وب سایت مورد استفاده قرار بگیره.

پایگاه داده

پایگاه داده مجموعه‌ای از اطلاعات سازمان یافته هست که براساس ترتیب و قواعد مشخص در کنار هم نگهداری میشن. بر اساس این تعریف یک دفترچه تلفن و یا لیستی از کالاهای موجود در انبار یک فروشگاه نیز به نوعی دیتابیس یا پایگاه داده به حساب میان. برای این کار MySQL  یا PostgreSQL گزینه‌هایی برای پایگاه داده طراحی سایت به روش دایرکتوری هستن.

سیستم مدیریت محتوا               

سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترنت‌ها (شبکه‌های داخلی) حیاتی هستن. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها با این تکنولوژی آشنایی کافی ندارن. بطور خلاصه سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) و یا به اختصار CMS، سیستمی هست که جهت مدیریت ساده محتوای وب سایت بکار میره. برای مدیریت بهتره سیستم محتوا میشه از وردپرس استفاده کرد.

ابزارها و فریمورک‌های جاوااسکریپت

چارچوب‌های توسعه وب مانند جعبه ابزاریه که به برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کننه تا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب را راحت‌تر بسازند. جعبه ابزاری که مجموعه‌ای از ابزارها و قوانین را برای ایجاد سریع‌تر و ساده‌تر وب‌سایت‌ها فراهم می‌کنه. از طرفی این گزینه برای ایجاد رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیره که تو بیشتر طراحی‌های افراد React  یا Angular دیده میشه. اگه بخواییم تعریف کوچیکی از این دو مورد داشته باشیم باید بگیم که React فقط یه کتابخانه رابط کاربری جاوا اسکریپت هست و Angular به عنوان مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها شناخته میشه. در واقع این دو مورد به خوبی همو حمایت می‌کنن و نقص‌های هم دیگر رو می‌پوشنن.

طراحی سایت دایرکتوری

هزینه طراحی یه سایت به روش دایرکتوری به چه عواملی بستگی داره؟

خوب نوبتی هم باشه نوبت اینکه بدونیم که هزینه طراحی سایت به روش دایرکتوری به چه عواملی بستگی داره؟ در واقع همه افراد با توجه به بودجه خودشون و بازدهی که می‌خوان به دست بیارن به سراغ افراد طراح میرن. اولین مورد استاتیک یا داینامیک بودن سایت هست که دایرکتوری‌ها از نوع داینامیک هستن و باید گفت که هزینه این نوع سایت‌ها بیشتره.

المان‌های گرافیکی یک راه اصولی هست تا سایت شما رو از بقیه متمایز کنه، این مورد تاثیر خیلی زیادی بر روی هزینه نهایی داره. درسته که این عناصر باعث زیبایی میشن و به کاربران کمک می‌کنن تا ارتباط بهتری با سایت شما برقرار کنن ولی هزینه‌های زیادی رو هم به وجود میاره.

از هزینه سئو و بهینه سازی هم نباید بگذریم، برای اینکه تو بخش تجارت الکترونیک به موفقیت برسید باید سایت خودتون رو براساس الگورتیم‌های روز گوگل بروزرسانی کنید که به طور حتم این بخش هم خودش یه هزینه‌ای رو برای شما به وجود میاره. اگر وب سایتی از ایمن سازی مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل هک بشه. ایمن سازی نیز یکی از عواملی است که بر هزینه طراحی سایت تأثیر میزاره.

خدمات مشاوره طراحی سایت دایرکتوری چیه؟

متاسفانه خیلی از شرکتای طراحی سایت، خدمات مشاوره ای ارائه نمی‌دن و صرفا محصولات و خدماتشونو به شما معرفی می‌کنند! اما بهین آوا خدمات مشاوره طراحی سایتو به معنای واقعی ارائه می‌ده! در واقع شما در این مشاوره متوجه میشین که مخاطب هدفتون چه طیفیو به خودش اختصاص داده؟ دقیقا هدفتون از طراحی سایت چیه؟ نیاز کسب و کارتون چیه؟ پرسونای مخاطبی که قراره بیاد وارد سایتتون بشه چیه و ویژگی‌هاشون چیاس! با این اطلاعات حسابی میتونین ذهن‌تون برای انتخاب باز کنید و نیازهای آیندتون بررسی کنید! زمانی که با اطلاعات کافی برای طراحی سایت اقدام کنین، قطعا نتیجه خیلی خوبیو مشاهده می‌کنید. پس با آگاهی کافی اقدام کنید.

یک سایت دایرکتوری چطوری تو بهین آوا طراحی میشه؟

ما تو بهین آوا قدم به قدم و با استفاده از چندین متخصص حوزه‌های مختلف سایت شما را طراحی می‌کنیم به شکلی که هر تیم بخشی از سایت شما رو درست میکنن به طور مثال وقتی داریم روی تصاویر و موشن‌های سایت شما کار میکنیم تیم گرافیک مجموعه به پروژه ورود می‌کنه تا تمامی بخش ها مثل یک پازل کنار هم چیده بشن و محصول نهایی ما رو شکل بدن .در ادامه تمام بخش هایی که در طراحی سایت دخیل هستند رو توضیح میدم . پس می‌تونی با مشاورهای ما تو این زمینه در ارتباط باشی و بهترین عملکرد رو از سایتت بگیری. وقتی سایتت دست تیم ما باشه خیالت راحته !

تو این مقاله سعی کردیم تا هر چیزی که برای طراحی سایت دایرکتوری مهم هست رو با شما بازگو کنیم. از طرفی با توجه به اهمیت دسترسی آسان به اطلاعات و منابع مختلف در دنیای امروزی، طراحی یک سایت دایرکتوری با امکانات ویژه می‌تونه به بهبود تجربه کاربری و افزایش کارایی کاربران کمک کنه. امیدواریم که این مقاله بتونه به فهم بهتر نیازهای افراد و ارتقای سطح خدمات آنلاین کمک کنه، همچنین برای ایجاد یک فضای مفید و کارآمد برای همه مخاطبان نقش موثری داشته باشه.

کارشناسان طراحی سایت همیشه به یک کارشناس سئو هم نیاز دارند که سایتشون در نتایج گوگل بهتر دیده بشه. برای اینکه هر دوتای این کارشناسا رو با هم داشته باشی و به کسب و کار و ایده ای که داری رونق بدی با بهین آوا تماس بگیر.

بعضی از انواع طراحی سایت که ممکنه برای ایده های شما مناسب باشه:

 

پیش از اینکه  انتخاب کنید بهتره بدونید که داشتن وب سایت برای کسب و کار چه اهمیتی داره و چه سایتی برای چه کاری مناسبه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *